Rodalies recupera el pols després de l’accident de Gelida del passat 20 de gener, que va sumir la xarxa viària catalana, en la que es considera la pitjor crisi de la seva història. Una crisi provocada per la col·lisió frontal d’un tren de la línia R4 contra un mur de contenció de l’AP-7 que es va desplomar sobre les vies, que va causar la mort d’un maquinista en pràctiques i 37 ferits, la suspensió total del servei durant 48 hores -un fet inèdit-, talls de trams, nombroses restriccions, més d’un centenar de limitacions de velocitat i un conflicte laboral obert amb els maquinistes, que es van negar a circular sense garanties. Es van identificar nombroses vulnerabilitats en talussos, ponts i túnels, portant a més d’una dotzena de trams substituïts per autobusos. Per compensar, Rodalies es va fer gratuït des del 26 de gener i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque va anunciar que es tornarà a pagar a partir del pròxim 9 de maig, en considerar que s’havia produït una “millora progressiva” del servei des de la tragèdia de Gelida. Tres mesos després, Rodalies recuperarà aquesta pròxima setmana dos recorreguts que estaven sense servei, als trams Reus-Móra la Nova i Ripoll-Ribes de Freser, i també podrà completar tot el trajecte de Sant Vicenç de Calders a Manresa, amb la qual cosa tornarà pràcticament al nivell de programació anterior a l’accident ferroviari de Gelida. Així i tot, Paneque va advertir que encara es mantindran algunes actuacions puntuals i els plans alternatius de transport per avançar en les millores pendents.
D’altra banda, la demanda de Rodalies ha registrat un important increment el passat mes de març, arribant als 8,484 milions de viatgers, que representa una millora de dos milions més respecte als poc més de sis milions de viatgers que va enregistrar durant gener i febrer. La consellera i els representants d’Adif ja van assegurar dijous passat que el 96% del servei ja s’havia restablert i que s’havia recuperat el 90% dels passatgers respecte al mes de gener.
Es restableix l’R4
Aquest dilluns es reobrirà el tram de la línia R15 entre Reus i Móra la Nova, a Tarragona, i l’endemà, dimarts, es reprendrà el servei al tram de l'R3 entre Ripoll i Ribes de Freser, a Girona. També dimarts, la línia R4 recuperarà el recorregut complet entre Sant Vicenç de Calders i Manresa, a la demarcació de Barcelona. Tot i aquest avanç cap al final de les obres d’emergència, es mantindran alguns plans alternatius de transport. És el cas del tram entre Móra la Nova i Riba-roja d’Ebre, de l’àmbit de Ripoll i Puigcerdà, així com de les actuacions al Garraf. Pel que fa a la línia R3, es mantindrà el pla alternatiu fins al gener del 2027, data prevista per a la finalització dels treballs.
Pla de transport alternatiu pel tall total de l’R13
D’altra banda, per dur a terme obres de revestiment en diversos túnels ferroviaris, la Generalitat va anunciar que aquest dilluns s’activarà un dispositiu alternatiu de transport a causa del tall total de la línia R13 de Regionals entre la Plana-Picamoixons i Sant Vicenç de Calders, una interrupció que es preveu que s’allargui fins a principis de juliol. Uns treballs que tindran un impacte en els passatgers d'aquesta línia, sobretot els del tram entre les estacions de La Plana-Picamoixons i Roda de Mar, on es faran les obres. Adif ha explicat que les obres es fan per reforçar l'estructura de dos túnels en aquest tram, on s'aplicarà un mètode similar al del túnel de Rubí. Les obres s'han contractat per la via d'emergència per reduir-ne els terminis i accelerar-ne el procés. Això no significa necessàriament que la infraestructura presentés un perill important, però els informes de la mateixa empresa sí que evidencien els defectes que presenta.
Clara millora en el compliment dels serveis previstos
Pel que fa a l’augment de la demanda de Rodalies, i segons les dades que Renfe ha publicat en la darrera actualització del seu informe de puntualitat mensual, que recull El Periódico, un total de 8,4 milions de persones van viatjar en el darrer mes de març, enfront dels 9,5 milions en el mateix mes de l’any 2025. A diferència del que va passar al gener o al febrer —quan molts dels pocs trens programats tampoc van arribar a circular i es van cancel·lar—, al mes de març es va complir el 97,6% dels serveis previstos. En total, només es van suspendre 445 trens. Tot i que la xifra pot semblar elevada, representa una millora clara respecte als mesos anteriors: al gener se’n van cancel·lar uns 2.000 i al febrer prop de 3.000. Fins i tot si es compara amb el desembre del 2025, abans de l’esclat de la crisi, quan es van anul·lar 983 trens, el balanç de març és notablement millor.
La recuperació després dels dies més crítics de la crisi també es nota en el volum de circulacions programades, que han passat de poc més de 12.000 al febrer —quan bona part de la xarxa ferroviària catalana estava encara tancada— a 18.551 al març. Tot i aquesta millora, la xifra continua per sota de la registrada el març del 2025, quan es van programar 19.573 trens. Aquesta diferència s’explica, principalment, per la reobertura progressiva de línies com l’R8 o l’R3, que havien quedat completament interrompudes arran de l’incident.
Rodalies recupera els abonaments de transport
D'altra banda, Rodalies ha informat en un comunicat que recupera l'ús dels seus abonaments de transport amb la fi de la gratuïtat del servei previst pel dissabte 9 de maig. L’oferta inclou abonaments tant per a usos recurrents com ocasionals, i es poden adquirir des del mateix 9 de maig a les taquilles i a les màquines d’autovenda de les estacions de Rodalies. Entre les opcions disponibles hi ha l’abonament mensual per a la zona de Rodalies de Barcelona per 20 euros i un abonament jove per 10 euros, a més del manteniment del títol infantil gratuït fins al 31 de desembre de 2026.