D'entre totes les dades de delinqüència de Barcelona, n'hi ha una que és una constant. Tot i que els darrers anys han anat baixant, perquè ha pujat la pressió policial, els furts al metro són un dels maldecaps de Mossos d'Esquadra i Guàrdia Urbana. Durant tot l'any 2015 hi ha hagut 97.908 furts a la ciutat, la gran majoria al Metro. Això és un 2'94% més respecte el 2014. El juliol passat hi va haver la punta que va fer canviar el dispositiu de vigilància i seguretat. Els lladres del Metro formen part de grups organitzats, formats per persones de diverses nacionalitats com Romania, Bòsnia-Herzegovina i Sèrbia. Tenen una gran mobilitat per totes les capitals europees. Trien un tipus de víctimes vulnerables, com els turistes o la gent gran. 

Alguns lladres segueixen específficament el rastre dels turistes. "Fan la ruta per plaça Espanya, Rambles i Sagrada Família", entre molts altres punts turístics, explica l'intendent major de la Guàrdia Urbana, Evelio Vázquez. També diu que el que més es roba és el telèfon mòbil. Petit, valuós i fàcil de pispar. Pel comissionat de seguretat de l'Ajuntament de Barcelona, Amadeu Recasens, si hi ha més turistes, hi ha més probabilitats de furts. Tot i així, entre optimista i resignat, diu a El Nacional: "Ho tenim encarrilat, però un sol delicte em preocupa". 

"Lluitar contra el furt no és fàcil", assegurava el cap dels Mossos de Barcelona, Joan Carles Molinero, en la presentació de les dades anuals. Hi ha més denuncies, però també hi ha més furts i la policia va posar en marxa després de les vacances d'estiu un nou dispositiu. "Al setembre es va incrementar la pressió policial i ja es comença a notar una davallada", diu Molinero.

La clau, en mans dels jutges

El nou dispositiu policial compta amb la unitat de multi-reincidents, la d'informació i la de transport metropolità. Així com els controls abans només es feien amb patrulles mixtes a la xarxa de la ciutat, ara s'ha ampliat a les entrades de Barcelona. O sigui, que els Mossos amplien la vigilància a Badalona i l'Hospitalet de Llobregat, que són les dues portes d'entrada del Metro a Barcelona, i de retruc dels lladres. També es manté el contacte amb les policies europees perquè s'ha detectat que alguns dels lladres s'amaguen fora de Catalunya. El desembre passat, per exemple, en van localitzar algun robant a les fires de Nadal. Els Mossos també fan un altre dispositiu: L'espiell. Estan a la sala de comandament de Transports Metropolitans per detectar possibles carteristes, avisar els agents que són a les andanes i fer més ràpida la detenció.

La solució, però, passa pels jutjats. L'objectiu és aconseguir el màxim de condemnes dels lladres. I tant Mossos, com l'àrea de seguretat de TMB, treballen per tal que els turistes declarin als jutjats i reconeguin el carterista abans de marxar de Barcelona, per poder tenir en compte la declaració com a prova en el judici. I sobretot, per allunyar els lladres del Metro. I això només es pot aconseguir amb ordres d'allunyament que els prohibeixin l'entrada. Ara mateix n'hi ha 46 que no hi poden accedir. Els temps varia segons els casos i va de 6 mesos a 2 anys.

Dispositiu xarxa

Després de cinc anys, des de que es va posar en marxa el dispositiu conjunt entre Mossos i Urbana els robatoris als passatgers del Metro han anat baixant. Dels 118.179 que n'hi va haver l'any 2009 es va passar als 94.496 de l'any 2013, amb una reducció del 20%. L'any 2014 ja es va notar una pujadeta del 0'6%, que ha continuat pujant el 2015 fins al 3%. Tot i així el nombre de furts de l'any 2015 és inferior a la mitjana de furts a la regió durant els últims 7 anys. Han baixat un 6%.