Els grafitis realitzats en trens de Rodalies han causat retards o problemes de seguretat a dos milions de passatgers a Catalunya en el que va de 2018, segons ha informat Renfe en un comunicat aquest dilluns.

Netejar-los ha costat vuit milions d'euros en el que va d'any i s'han presentat 1.759 denúncies davant dels Mossos d'Esquadra en aquest període, més de cinc de diàries de mitjana. La companyia ha subratllat que el 45% dels grafitis que es realitzen en trens i instal·lacions de Renfe passen a Catalunya,

Els grafitis alteren el recorregut

Els grafitis obliguen a alterar el recorregut dels trens per organitzar la retirada de la pintada per part dels serveis de neteja, així com deixar el tren immobilitzat més temps del previst, la qual cosa comporta una modificació logística de la distribució dels trens.

Com a exemple, Renfe ha explicat que el diumenge 25 de novembre una de pintada lateral i frontal en un tren de la línia R12 va provocar la cancel·lació del servei a tot el seu recorregut, obligant a realitzar el trajecte entre Cervera de Segarra i Lleida amb un servei alternatiu amb autobús, la qual cosa va afectar un centenar de clients.

Es tracta de la segona vegada en menys d'un mes que aquests passatgers es veuen afectats per un tren que no pot circular a causa d'una de pintada en el vidre de la cabina de conducció.

Inversió en seguretat

Per minimitzar aquestes afectacions, Renfe destina 14 milions d'euros als trens de Rodalies, encara que lamenta que malgrat això i de la feina dels vigilants de seguretat, és necessària "conscienciació social" per acabar amb aquest problema.

Per això, han reclamat educació i respecte als espais comuns per evitar actes que afecten a tots els ciutadans.

Renfe ironitza

Davant d'aquesta situació, Renfe ha informat que aquest dilluns s'ha posat en circulació un tren sense grafitis, i ha ironitzat que "si algú ho veu, no es tracta d'un miratge".

La companyia assegura que el 87% dels trens que conformen el parc de Rodalies està pintat amb grafitis i en hora punta més del 90% dels trens circulen en doble composició, per la qual cosa "estadísticament" és una raresa. "No donarem dades del seu recorregut, per evitar que aquesta imatge de col·leccionista sigui espatllada en poc temps", apunten.