Renfe ha començat a obrir expedients als maquinistes que no han acudit als seus llocs de feina per cobrir els serveis mínims decretats per la vaga d'aquest dijous i divendres, considerant-ho una falta "molt greu". De moment, hi ha almenys vuit conductors expedientats de Rodalies de Catalunya i de València, on s'han produït les incidències més greus de l'estat. 

Avui divendres, a Catalunya, Renfe informa que només s'ha pogut oferir un 38% del servei. En total, 433 trens han estat cancel·lats. 

De moment, l'operador comunica per tres vies diferents l'inici d'aquests expedients. La primera és a través de l'aplicació 'lleida.net', la qual certifica la recepció dels correus electrònics. Aquest és el mateix sistema que empra la companyia per enviar la carta dels serveis mínims que cada maquinista ha de complir.

Comunicació verificada 

Una carta que el sindicat Semaf, el convocant d'aquesta vaga de vuit jornades, assegura que no ha arribat a tots els treballadors, i que per això no han acudit als seus llocs de feina. En un comunicat, ha lamentat les '"acusacions infundades" de Renfe cap als maquinistes i ha afirmat que els maquinistes amb requeriment per complir els serveis mínims s'han presentat a la feina. Per aquest motiu, Semaf ha tornat a criticar la "mala gestió" d'aquests serveis i ha demanat disculpes als usuaris, de qui ha dit que entén els seus sentiments de "frustració i incomprensió" cap al col·lectiu de maquinistes.

Versions diferents 

"Esperem que quan aconseguim millorar el servei finalment seran compresos els motius que han causat aquesta mesura de protesta", afegeix el sindicat en un comunicat. Concretament, Semaf culpabilitza la companyia del "col·lapse del sistema ferroviari" i la reducció del servei, amb 700 treballadors menys que 2019 i 1.000 circulacions diàries menys. Per aquest motiu, reclama la recuperació de tots els trens i les plantilles per garantir el servei i demana la "integritat de l'empresa i els seus treballadors.

Des de Renfe, però, asseguren que a través de l'aplicació lleida.net obtenen una certificació de la recepció i per tant la companyia sap el moment exacte en què el receptor ha rebut la comunicació i quan ha obert el missatge. A banda d'aquest canal, la companyia també comunica els expedients amb un buroxaf personal dirigit al treballador i un altre dirigit als comitès locals als quals estan inscrits. 

42% del servei 

Aquest matí, l'incompliment dels serveis mínims ha tornat a provocar aquest divendres, per segon dia consecutiu, retards i cancel·lacions de trens a Catalunya, segons Renfe. A les 8:30 h només es donava el 42% del servei previst i s'havien cancel·lat 118 trens. Segons ha informat la companyia, el servei "s'ha iniciat amb irregularitat" i s'han registrat "retards generalitzats" a Rodalies a conseqüència de les aturades convocades pel sindicat de conductors Semaf.

La directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, ha demanat perdó "per les molèsties ocasionades" i ha assegurat que "s'han enviat totes les cartes de serveis mínims" i que "tot s'ha fet seguint el procediment formal establert per aquestes situacions". Igualment, Castillo s'ha dirigit als maquinistes i els ha instat a "complir el que tenen assignat a la carta de serveis mínims".

 

A la imatge principal, una dona parla per telèfon en un tren de rodalies / ACN