L'estrès i l'ansietat a la feina poden treure el millor de nosaltres mateixos, però també el pitjor. Correus electrònics, reunions improvisades o més llargues del que seria necessari poden frustrar qualsevol persona. Si bé és normal tenir certa tensió a la feina, el que deixa de convertir-se en una locomotora per tirar endavant acaba resultant en ansietat laboral que afecta el comportament diari d'una persona en el seu entorn laboral i també en les seves tasques. Daltabaixos emocionals poden afectar el rendiment a la feina, però també les sacsejades dins l'entorn laboral poden afectar de manera personal el treballador o treballadora. És per això que cal abordar-ho de manera convincent.  

🌀 Ansietat abans d'anar a dormir? El mètode 4-7-8 te la farà oblidar
 

En aquest sentit, un nou estudi fet per The Workforce Institute a UKG, del que es fa ressò el diari Hindustan Times, va entrevistar 3.400 persones en deu països diferents per ressaltar el paper fonamental que desenvolupen les feines, els líders i els gerents o caps en la salut mental dins i fora de la feina. 

Així doncs, aquestes enquestes donen com a resultat que els líders, caps i gerents tenen un paper importantíssim i crucial en la salut mental dels treballadors, ja que el 78% dels entrevistats, hauria admès que l'estrès afecta negativament en les seves tasques laborals. Només el 38% hauria confessat que "gairebé mai" o "mai" havia parlat amb els seus caps sobre això, ni compartit experiències, perquè haurien pensat que no n'estarien interessats o que estarien massa ocupats per entendre'ls. 

Com impacten les interaccions a la feina amb la salut mental

En una entrevista amb el diari Hindustan Times, el doctor Kedar Tilwe, consultor de salut mental i ciències del comportament a l'Hospital Fortis a Mulund, Índia, va dir que "la gent passa la major part del temps professional interactuant amb els seus companys i persones grans. La majoria dels treballadors passen entre 8 i 10 hores a la feina, fent tasques que han de completar-se", destacava. Precisament per això, "fa que la percepció dels gerents sobre els treballadors i esforços sigui una part presencial de com els treballadors visualitzen la seva eficiència diària i, com a resultat, afecta al seu sentit de l'autoestima i confiança en ells mateixos".  

"Com que normalment els objectius a llarg termini dels treballadors estan alineats amb el seu rendiment, la relació amb els seus supervisors o caps és un dels aspectes que impacta més amb la seva sensació de benestar", insistia. "Això tendeix a fer que un empleat sigui extremadament sensible a les crítiques i qualsevol desaprovació o desacord expressat pels caps". Ara bé, l'expert no s'atura aquí. Confessa que, aleshores, tot plegat "dificulta que els empleats expressin les seves queixes amb els caps o comuniquin com se senten. Aquest nivell d'estrès també pot provocar un augment de l'ansietat, la depressió, els trastorns d'adaptació i fins i tot el consum de substàncies en algunes persones. Per evitar-ho, tots hem de ser conscients de l'impacte que les nostres interaccions i converses poden tenir en els nostres companys d'oficina".

Què es pot fer per millorar l'ansietat a la feina

Una relació cordial i harmònica és possible. El doctor Kedar Tilwe hauria destacat que, malgrat no existir solucions màgiques, n'hi ha prou amb un simple gest: "Un moviment o agraïment pot afectar significativament el sentit d'autoestima d'una persona" i a més, adverteix que aquest gest és possible que els faci més proactius en la seva feina. "Tenir un espai segur on els empleats puguin compartir les seves queixes o comentaris amb els seus supervisors pot fer que una persona se senti segura en el seu paper laboral". I en aquest sentit, marca el paper clau de les reunions. 

 

Imatge principal: oficina / Unsplash