El govern espanyol no hauria fet cas a Red Eléctrica davant l'avís de l'entrada d'energies renovables a la xarxa elèctrica. Segons El Periódico de la Energía, la companyia va emetre fa un any una proposta per revisar els criteris generals de protecció del sistema elèctric espanyol per adaptar-los a les noves necessitats i tecnologies disponibles, després d'un canvi en el mix de generació, integrant les renovables. Aquest text, que es va sotmetre a consulta pública, va ser rebut pel Ministeri per a la Transició Ecològica el 24 de gener, que asseguren que s'ha treballat amb la proposta per incorporar-la a la revisió de la normativa sobre xarxes elèctriques.
El document suggereix actualitzar els criteris generals de protecció del sistema elèctric espanyol, en vista del canvi tecnològic produït en els darrers anys, amb la digitalització de les xarxes i d'altres equips elèctrics com ara interruptors o transformadors, així com el creixement de les renovables. Amb això, es busca minimitzar les repercussions que poden ocasionar les hipotètiques pertorbacions sobre el sistema elèctric. Els criteris actuals del sistema elèctric peninsular espanyol —l'afectat per l'apagada de dilluns passat— daten del 1996.
Red Eléctrica insisteix a revisar els criteris de protecció
Davant dels canvis i l'evolució del sistema espanyol al llarg d'aquestes dècades, Red Eléctrica insisteix que ha sorgit "la necessitat de revisar els criteris generals de protecció existents" i destaca, sobretot, l'"evolució tecnològica" dels relés de protecció. Una altra de les causes que han forçat la revisió dels criteris ha estat el canvi al mix de generació del sistema elèctric actual "a causa de l'entrada massiva de fonts d'energia renovables que han anat desplaçant les plantes tèrmiques tradicionals". Juntament amb les centrals de generació convencionals —tèrmiques, cicles combinats, hidràuliques i nuclears—, ara coexisteixen noves fonts renovables que, majoritàriament, són solar, fotovoltaica i eòlica.
L'entrada d'aquestes dues energies renovables ha suposat "un canvi" en la distribució de la generació que es connectava directament a la xarxa de transport. Segons assenyala Red Eléctrica aquestes noves fonts poden evacuar tant en aquesta xarxa com en xarxes de tensió inferior. Aquesta circumstància fa que certs nusos que, històricament, eren destinats a centres de transformació i alimentació de la demanda puguin passar a evacuar grans quantitats de generació i, per això, calen uns equipaments del sistema de protecció més grossos.
L'operador del sistema detecta que aquests canvis poden derivar "en el futur" en un comportament no desitjat del sistema de protecció actual, per la qual cosa proposa diverses modificacions. Tot i que mentre es mantingui un nivell de generació síncrona suficient no s'esperen canvis significatius, avisen que, en el futur "podrien donar-se situacions en què el comportament d'algunes proteccions actuals no fos l'esperat", sobretot en zones on hi hagi una alta penetració de generació fotovoltaica i eòlica. Red Eléctrica planteja que l'horitzó d'aplicació dels nous mecanismes de protecció sigui de cinc anys des que s'aprovin els criteris.
Transició Ecològica va treballar amb la proposta
Fonts del ministeri han explicat a EFE que han treballat amb la proposta d'actualització de la normativa sobre xarxes elèctriques amb vista a maximitzar els beneficis de la pròxima planificació amb horitzó 2030. Si bé els motius concrets de l'apagada encara no se saben, la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Sara Aagesen, ha reiterat en una entrevista a TVE que no es pot dir que les renovables en fossin la causa, perquè seria una anàlisi "molt simplista".