La polèmica per l’expulsió de dues dones jueves d’una sauna de Barcelona ja ha fet el salt a la premsa internacional. Mitjans com el New York Post, The Times of Israel i The Telegraph han recollit el cas de dues dones nord-americanes, residents a Barcelona segons les informacions publicades, que haurien estat expulsades de la Sauna Thermas després que personal del local veiés que portaven penjolls amb l’estrella de David.
Els fets van quedar enregistrats en un vídeo difós a les xarxes per l’escriptor israelià Hen Mazzig. En les imatges, segons recullen els mitjans citats, es veu com una de les persones del local pregunta a una de les dones: “Ets una persona sionista?”. Quan ella qüestiona el motiu de la pregunta i assenyala que porta una estrella jueva, una altra persona intervé i diu: “La pregunta no és si ets jueva, és si ets sionista”. La dona respon: “Són una mica el mateix”.
An American Jewish woman living in Barcelona reached out to me, saying that she and her wife were denied entry last night to a thermal bath, reportedly because they are Jewish.
— Hen Mazzig (@HenMazzig) May 30, 2026
She documented the exchange on video and filed a report with the Mossos d’Esquadra afterwards.… pic.twitter.com/oSyHNAa2M5
La situació va anar pujant de to i en el vídeo, una de les persones presents afirma: “Nosaltres tampoc no donem suport al genocidi”, i una de les dones jueves respon: “Nosaltres tampoc”. Una altra veu els diu: “Palestina lliure, si us plau, marxeu”. Segons el relat publicat pels mitjans internacionals, les dues dones van acabar sortint del recinte mentre denunciaven que les estaven fent fora per ser jueves.
“Tan bon punt vaig sentir la paraula ‘sionista’, vaig saber que hi hauria problemes”
Ja a l’exterior, una de les dones diu davant de les persones que esperaven per entrar: “Que tothom ho sàpiga: porto una estrella jueva, i m’ha preguntat si soc sionista i m’ha dit que no podia entrar”. L’altra afegeix, segons el New York Post: “Ha vist la nostra estrella jueva i ha dit que no podíem ser aquí”.
Una de les afectades, que es va identificar com a Mika, va explicar posteriorment a Channel 12 que al principi no havien tingut cap problema per entrar al local, però que poc després una organitzadora les va interpel·lar pels penjolls. “Ens vam sorprendre una mica perquè no coneixíem ningú i no havíem parlat de cap tema controvertit. Només fèiem cua i vam entrar a l’esdeveniment”, va relatar. També va assegurar: “Tan bon punt vaig sentir la paraula ‘sionista’, vaig saber que hi hauria problemes”.
Mika també va lamentar que ningú intervingués per defensar-les durant l’incident. “Em va costar veure que ningú intervenia”, va dir. Tot i això, va assegurar que no deixaran de portar el símbol jueu: “Sé que continuarem anant a esdeveniments amb la cadena de l’estrella de David”.
La Comunitat Jueva de Barcelona va condemnar l’incident a X i va afirmar que “hauria d’avergonyir la nostra societat”. L’entitat va defensar que cap ciutadà de Barcelona “hauria de ser exclòs per la seva religió, origen o identitat” i va reclamar “la intervenció immediata” de les autoritats competents en delictes d’odi i discriminació.
Avui denunciem uns fets que haurien d’avergonyir la nostra societat. Una dona jueva nord-americana i la seva esposa van ser rebutjades ahir a la nit a l’entrada d’un balneari termal pel simple fet de ser jueves.
— Comunitat Jueva/Judía/Jewish de Barcelona (@BarcelonaJudia) May 30, 2026
Exigim la intervenció immediata dels serveis especialitzats en…
“Un altre atac antisemita a Espanya”
El govern israelià també ha condemnat els fets. Segons recull The Telegraph, Israel va descriure l’episodi com “un altre atac antisemita a Espanya” i va reclamar una actuació “decidida” de les autoritats locals. En un missatge publicat al compte oficial en castellà del Ministeri d’Exteriors israelià, el govern va afirmar: “Siguem clars: discriminar jueus per utilitzar símbols jueus —i exigir-los que es distanciïn del sionisme per ser acceptats— és antisemitisme flagrant. La identitat jueva i el sionisme són inseparables”. La Federació de Comunitats Jueves d’Espanya també va expressar la seva “profunda indignació pel vergonyós incident”.
Per la seva banda, els propietaris de Sauna Thermas van emetre un comunicat demanant disculpes a les dues dones expulsades de l’“esdeveniment privat” i van anunciar que no tornaran a acollir festes organitzades per l’entitat lesbiana implicada.
