La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha avançat aquest divendres les primeres mesures de xoc per reduir la sinistralitat a l’AP-7 al seu pas per les Terres de l’Ebre. El pla, que es detallarà completament la setmana vinent, inclou una reducció de la velocitat, controls intensius i vigilància tecnològica reforçada en un dels trams amb més concentració de camions de tot el país. Segons ha explicat Parlon, la velocitat màxima quedarà limitada a 100 km/h per als turismes i a 80 km/h per als vehicles pesants, que a més tindran prohibit avançar. Aquestes restriccions aniran acompanyades de radars intensius i controls específics dels Mossos d’Esquadra, especialment centrats en el transport pesant i l’estat dels vehicles. També s’incorporaran drons per reforçar la vigilància en determinades franges horàries. La consellera ha remarcat que aquestes mesures complementen les actuacions estructurals que s’estan treballant amb el Departament de Territori i el Ministeri de Transports, però que cal actuar amb urgència davant la gravetat de la situació: cada dia hi circulen prop de 12.000 camions pel tram ebrenc de l’AP-7.
Setmana marcada per accidents greus
Les noves restriccions arriben després d’un altre episodi tràgic. Dimarts, un accident amb tres camions implicats a l’Aldea va provocar un mort i un ferit greu, a més de tallar completament la via en sentit nord i parcialment en sentit sud fins passades les onze del matí. El xoc va desencadenar l’incendi d’un dels vehicles pesants i va mobilitzar 13 dotacions dels Bombers de la Generalitat. L’avís es va rebre a les 5.25 h i Trànsit ja va advertir que la resolució seria llarga, amb desviaments obligatoris cap a l’N-340 i congestió notable en aquesta carretera. Aquest no va ser un cas aïllat: el cap de setmana, un altre accident amb un camió cisterna carregat d’oli mineral a l’altura de l’Ampolla va obligar a mantenir l’autopista tallada durant prop de 30 hores, amb cues de fins a 13 quilòmetres a la via alternativa.
Una autopista saturada
La situació de l’AP-7 és crítica des de fa mesos. Només en els primers mesos del 2025, s’hi han registrat 32 víctimes mortals, mentre que el 2024 es van comptabilitzar prop de 700 accidents. La infraestructura, clau per connectar Catalunya amb França i el País Valencià, sovint supera la seva capacitat teòrica—5.200 vehicles per hora—i arriba a pics de fins a 7.000. L’eliminació dels peatges ha incrementat de manera notable el trànsit, especialment de camions, i ha convertit determinats trams en punts sistemàtics de col·lapse, sobretot els caps de setmana. Moviments veïnals com Mai més peatges reclamen des de fa temps més inversió, manteniment i mesures de seguretat.
Avisos als conductors a través de l'app de Trànsit
Per a la gestió del dia a dia, Trànsit també ha anunciat que confia tenir a finals d'estiu del 2026 un sistema d'avisos per alertar els conductors d'accidents i inundacions a l'AP-7. Un sistema que funcionarà a través de la mateixa aplicació de Trànsit i que preveu enviar missatges geolocalitzats segons la zona de l'accident. Quan es doni una incidència, alerta els conductors i els instarà a prendre vies alternatives per evitar congestionar l'autopista.