Malgrat no ser-ne conscients del tot, consumim activament i sobretot, de forma passiva i inconscient, un munt d’anuncis publicitaris al llarg del nostre dia. De fet, s’estima que rebem de mitjana entre uns 3.000 i uns 5.000 impactes o anuncis publicitaris cada dia, dels quals la gran majoria no recordem ni ens queden gravats a la retina, només el 10% d’aquests els arribem a processar segons apunten els experts. Però, de què depèn que uns anuncis els recordem i d’altres no els fem ni cas? Quin és el suport més efectiu on anunciar-se per arribar a les grans masses? És el contingut de l’anunci l’únic factor que determinarà l’èxit de la campanya? Analitzem-ne com juguen amb el nostre subconscient i, sobretot, com ho fan per -quan menys t’esperes-, fer-te arribar un impacte que et pot marcar i condicionar el teu comportament arribant a prendre noves decisions.

Posant el focus amb un dels suports més efectius que trobem al carrer, trobaríem en primera posició la publicitat que es troba associada als mitjans de transport, concretament en la publicitat dels autobusos urbans, segons apunten els estudis de mitjans. Aquests suports compten amb una gran visibilitat perquè disposen d’un alt nombre d’usuaris que els utilitzen així com la resta d’usuaris que se’ls creua pels indrets on recorren, que acostumen a ser carrers i places de poblacions molt densificades. Un fet que els ofereix una major visibilitat arribant a milers de ciutadans que en un moment o altre del dia se’ls troba al davant. Uns suports que acostumen a anar destinats a la cobertura de grans campanyes publicitàries com poden ser espectacles teatrals o estrenes cinematogràfiques.  

Publicidad en autobuses TMB sostenible Bus billy Ell- Sergi Alcàzar

Foto: Sergi Alcàzar

Només a Barcelona, la xarxa d’autobusos de la capital està formada per 106 línies que recorren prop de 900 quilòmetres per la ciutat i dels municipis propers, disposant de més de 1.134 vehicles que no aturen el motor durant el dia, al llarg dels 365 dies de l’any.

Com funciona el sistema publicitari a TMB?

Per conèixer com funcionen les campanyes publicitàries de prop en el sector del transport públic metropolità, contactem amb el servei de premsa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que ens expliquen que a la companyia, així com els operadors de transport públic general, “la publicitat en autobusos forma part de la política de comercialització de les xarxes amb la qual s’obtenen els ingressos per complementar i millorar els que provenen de les tarifes i subvencions”.

Conscients que la publicitat que s’incorpora en autobusos urbans és el suport més visible entre els suports de publicitat exterior, TMB no gestiona directament les seves campanyes -com moltes altres empreses o institucions-, sinó que contracta a tercers especialitzats perquè se n’ocupin. “Unes empreses anomenades exclusivistes que són seleccionades periòdicament mitjançant concursos públics”, segons detallen fonts de la mateixa companyia de transports.

Publicidad en autobuses TMB sostenible Bus billy Ell- Sergi Alcàzar

Foto: Sergi Alcàzar

Uns especialistes, els exclusivistes, que es troben contractats per a les xarxes de metro i d’autobusos, per incorporar publicitat tant en els seus exteriors com també en els interiors dels combois o busos. Pel que fa a les modalitats dels suports exteriors dels autobusos urbans, els que acumulen un major impacte, trobem els laterals, que es posicionen sota les finestres o bé ocupant part d’aquestes, a la part posterior del vehicle o els formats integrals, que ocupen tots els costats dels vehicles.

Unes modalitats que poden variar en funció de la campanya així com la seva durada, el nombre d’unitats on posicionar-se i el territori que es vulgui cobrir. “Els anunciants o les seves agències publicitàries plantegen les seves necessitats a l’exclusivista i aquests, els fan el seu pressupost a mida”, concreten TMB. “Uns contractes que no inclouen l’explotació de les marquesines ni la resta de mobiliari urbà, que acostuma a pertànyer als municipis”.  

Unes opcions que TMB multiplica amb l’ús també per tota la ciutat del Barcelona Bus Turístic, que compta amb una flota de 65 autobusos i tres rutes diferenciades, arribant a transportar de mitjana a més de 2 milions de passatgers l’any.