L'Associació Plataforma d'Afectats per les Restriccions Circulatòries (APARC) ha presentat una demanda contra la Zona de Baixes Emissions al TSJC. Segons el Tot Bacelona, la plataforma ciutadana va presentar la demanda el passat 15 de setembre, coincidint amb l'inici del règim sancionador. La mateixa plataforma ja va presentar un recurs demanant l'adopció de cautelars però el TSJC va rebutjar-ho al juliol.

L'objectiu de la demanda presentada, diuen, ara és l'anul·lació de l'ordenança que regula la ZBE, ja que consideren que "no s'ajusta a dret" i que imposa restriccions "desproporcionades" a més de "no resoldre el problema real de contaminació".Al·leguen, per exemple, que els criteris per categoritzar els vehicles segons la incidència ambiental - les etiquetes de la DGT- no tenen "fonament" i que l'ordenança "no va acompanyada d'un estudi d'impacte ambiental".

En concret, apunten que el sistema de les etiquetes "no es correspon amb les emissions reals dels vehicles" i per tant conclouen que l'actual classificació "no és un instrument adequat" per discriminar quins vehicles poden circular i quins no. A més, consideren que les autoritzacions temporals per accedir a la ZBE "no són viables".

D'altra banda, també es refereixen a altres aspectes i indiquen que la memòria no incorpora els costos derivats de les mesures de millora de la xarxa de transport públic ni tampoc l'impacte fiscal.

A qui afecten les restriccions?

La mesura afectarà principalment els vehicles considerats més contaminants, aquells que no els correspon l'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B)És a dir, majoritàriament:

  • Cotxes de benzina matriculats abans del 2000
  • Cotxes dièsel matriculats abans del 2005 o el 2006
  • Motos, ciclomotors i vehicles lleugers matriculats abans del 2003

Multes d'entre 100 i 1.803 euros

Així doncs hi ha tres grups de multes per a tots aquells que no compleixin amb la normativa. Multes de 100 a 499 euros per a infraccions lleus. Això vol dir incomplir la prohibició de circular per la ZBE i fer-ho amb vehicles L, M1 i N1.  Una segona categoria d'infraccions, greus, va dels 500 als 999 euros i inclou la circulació de les categories de vehicles M2, M3, N2 i N3.

Finalment, hi ha una tercera categoria d'infraccions molt greus amb multes que podrien arribar als 1.803 euros. Aquestes sancions s'aplicarien en vehicles contaminants que circulin per la ZBE després d'haver-se declarat un episodi de contaminació a la zona. Per als reincidents, especial atenció. Les infraccions poden augmentar-se fins a un 30%.

Quines exempcions i moratòries hi ha?

Ara bé, hi ha algunes exempcions i moratòries, segons indica la pàgina web del mateix Ajuntament de Barcelona.

Fins a l’1 d’abril de 2021 a:

  • Autònoms que facin ús d’un turisme M1 o d’una moto L per desenvolupar l’activitat professional, amb rendes inferiors a dues vegades l’IPREM, uns 15.000 euros bruts anuals
  • Furgonetes comercials classificades com a N1

Fins a l‘1 de juliol de 2021 a:

  • Camions (N2 i N3) i autocars petits (M2)

Fins a l‘1 de gener de 2022 a:

  • Autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu

Exempcions (fins a la renovació del vehicle, i han de registrar-se per poder circular):

  • Vehicles de persones amb mobilitat reduïda
  • Vehicles de serveis d’emergències
  • Vehicles de serveis essencials (mèdic o funerari)
  • Vehicles singulars: grues, unitats mòbils de ràdio i televisió, vehicles laboratori, vehicles taller, vehicles per a fires, vehicles condicionats per a la venda o exposició d’articles, vehicles amb cambres de refrigeració i formigoneres