Giorgio Armani el dissenyador italià mort aquest dijous a Milà, no només va deixar empremta en les passarel·les internacionals, sinó també a Sabadell, que durant dècades va ser un referent mundial del tèxtil. Fundador de la seva pròpia firma el 1974, Armani va construir un imperi que va revolucionar la moda amb la seva elegància sòbria i atemporal. Però abans que el seu nom es convertís en sinònim de luxe, el modista va trepitjar sovint les naus de la ‘Manchester catalana’, com era coneguda la cocapital del Vallès Occidental, epicentre de la indústria tèxtil a l’Estat. Segons recordava Josep Casamartina i Parassols, comissari de l’exposició Sabadell Teixeix celebrada el setembre del 2024, “Giorgio Armani venia personalment a Sabadell a buscar teixits a la fàbrica Artèxtil. De fet, era un bon amic del propietari, Josep Maria Garcia-Planas”, explicava al Diari de Sabadell.

El diari vallesà recollia que Giorgio Armani, igual que altres figures de la moda com Dolce & Gabbana o Paul Smith, valorava especialment la qualitat dels teixits produïts a Artèxtil. Aquesta empresa sabadellenca arribava a exportar fins al 80% de la seva producció en una època en què el mercat tèxtil encara es movia sobretot dins de l’Estat. “El nostre mercat més important eren els Estats Units. Com a exemple de marca mítica que encara existeix, veníem a Brooks Brothers”, recordava Garcia-Planas en el documental que acompanyava l’exposició. En el mateix testimoni, també citava algunes de les firmes de luxe amb què havia treballat, com Hermès, Karl Lagerfeld o Dior, consolidant el paper de Sabadell com a pol imprescindible en la indústria global de la moda d’aquella època.

A més de la petjada que va deixar a Sabadell i en la indústria tèxtil catalana, Giorgio Armani serà recordat per haver situat el prêt-à-porter italià al mapa internacional a finals dels anys setanta. Amb un estil inconfusible que ha marcat més de mig segle de trajectòria, el dissenyador va aconseguir vestir des de despatxos fins a catifes vermelles, imposant conjunts clàssics i elegants confeccionats amb teixits de gran qualitat i tons foscos. Els seus vestits de nit, així com els conjunts de corbata negra, es van convertir en símbols de sofisticació a Hollywood i entre les grans estrelles mundials. El seu llegat no es limitava a la roba, ja que deixa un imperi empresarial valorat en més de 10.000 milions de dòlars, amb marques que abasten accessoris, cosmètics, perfums, mobiliari, llibres, flors i fins i tot xocolata. Armani també va expandir el seu nom a la restauració i l’oci amb més de 20 restaurants repartits pel món i dos hotels de luxe, un a Dubai i l’altre a Milà, a més de posseir el seu propi equip de bàsquet, l’EA7 Emporio Armani Milan.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!