A Catalunya encara queden quatre trams d'autopista en els quals els conductors han de pagar peatges. A partir de l'1 de gener de 2023, aquests peatges de la Generalitat pujaran entre un 6,57% i un 7,3%, segons l'ordre signada pel conseller de Territori, Juli Fernández, que s'ha publicat aquest divendres al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC). Així doncs, el 2023 al Túnel del Cadí el peatge per a un turisme, furgó o furgoneta passarà dels 12,64 euros actuals als 13,48 euros, xifra que representa un 6,6% més que el 2022. Pel que fa al Túnel de Vallvidrera, el peatge en hora vall per a un turisme passarà dels 4,04 euros als 4,34 euros, mentre que en hora punta serà de 4,88 euros davant els 4,56 euros actuals, per tant, l'augment serà d'un 7,3%. A les autopistes d'Autema (a la C-16, eix Sant Cugat-Terrassa-Manresa) l'increment serà d'un 7,19% i a les d'Aucat (C-32, eix Castelldefels-Sitges-el Vendrell) d'un 7,3%.
Noves tarifes per al 2023
Les noves tarifes s'han fixat agafant la variació anual de l'IPC del mes d'octubre, que va ser del 7,3%, tal com estableix la fórmula de càlcul automàtica, en què es pren de referència el desè mes de l'any anterior. A banda, també es té en compte el coeficient corrector que modula la variació de trànsit real i el previst fa tres anys, segons han concretat Fonts del Departament de Territori. En el cas del 2021, els trànsits van ser menors dels estimats tres anys enrere, quan encara no havia arribat la pandèmia, i s'ha aplicat el 100% de l'IPC, excepte en el cas del Túnel del Cadí i la C-16, en què l'evolució del trànsit ha estat superior a la prevista.
Pel que fa a la C-16 i la C-32, la Generalitat va anunciar diverses mesures per ampliar els descomptes als peatges, com l'augment de les bonificacions. Per exemple, durant el primer trimestre del 2023, les rebaixes passaran del 70% al 80% a la barrera troncal i del 41% al 60% a la lateral al peatge de Sant Vicenç de Castellet de la C-16. A la C-32, els recorreguts interns de l'autopista C-32 entre Cubelles (Garraf) i El Vendrell (Baix Penedès) passaran a ser gratuïts durant el primer trimestre i una bonificació al peatge de Vallcarca passarà del 40% actual al 50%.
Des de la Generalitat asseguren que amb aquests nous descomptes i bonificacions, no només es reduirà el preu del peatge que pertoca del 2023 incloent l'increment de l'IPC, sinó que es compara amb les de fa 15 anys. En aquest sentit, el Govern assumeix uns 50 milions d'euros en concepte de bonificacions, descomptes i reduccions als peatges. D'altra banda, la Generalitat justifica que no congeli el preu dels peatges per la incidència "molt significativa" que tindria en els pressupostos públics i la mesura s'allunyaria de les polítiques públiques de descarbonització de la mobilitat i d'incentiu per a un major ús del transport públic.