Aquest setembre fa un any que els catalans vam deixar de pagar bona part de les autopistes del nostre país. Des d’aleshores, sobre el govern català i espanyol sobrevola el debat de com s’han de mantenir aquestes carreteres, però sembla que, de moment, és una qüestió que no es vol abordar a curt termini. Amb la retirada dels peatges, la Generalitat ha hagut de destinar sis milions d’euros a mantenir la C-32 i la C-33 i l’Estat setanta més per  l'AP-7 i l'AP-2 a Catalunya. Es tracta d’uns costos inassumibles a llarg termini i el Govern ja ha demanat solucions a Madrid. 

 

Tot i la pressió catalana, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, es manté immòbil. Assegura que ara, en plena crisi social i econòmica, no és el moment de tornar a fer pagar per fer servir les carreteres, però diu ser conscient que cal plantejar-ho. De fet, el govern espanyol s'hi va comprometre amb Brussel·les a canvi de rebre els fons europeus valorats en 70.000 milions d'euros en subvencions.

És per això que l’Estat ja ha encarregat a una consultora pública diversos informes per estudiar quina seria la millor manera de poder mantenir les carreteres, ja que Espanya és un dels pocs països europeus que encara no té sistemes de pagament de vies. De moment, tot apunta que entraria en vigor el 2024. Què s’està plantejant?

Com, quan i quines autopistes o autovies seran de pagament?

Ara mateix sobre la taula hi ha dues opcions: fer-ho amb el model alemany, és a dir, pagant una tarifa plana amb què pots circular per les carreteres de tot el país o cobrar un cèntim per cada quilòmetre en vies d'alta capacitat. Aquest últim és el model que ara mateix té més força. En cas de ser així, per exemple, el trajecte entre Barcelona i Madrid costaria sis euros i mig.

De moment, oficialment, el govern espanyol no ha concretat quines seran les carreteres afectades, però tot apunta que inicialment s'implementaria a les autovies estatals i les autopistes amb les concessions caducades. Es tractaria d’una implantació progressiva que deixaria la porta oberta als territoris perquè puguin "determinar la seva voluntat d'incorporar les xarxes de carreteres de la seva titularitat".