Els alumnes de Primària rebran un nou model d’informe d’avaluació aquest final de curs. L’aplicació de l’ensenyament per competències ha fet modificar, també, el procés de posar notes als alumnes i que l’avaluació s’incorpori al procés formatiu, per la qual cosa es deixaran de banda les notes numèriques per donar pas a l’assoliment excel·lent, notable, satisfactori o el no-assoliment en diferents àrees de cada matèria. Tal com ha destacat la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, les famílies rebran un informe detallat i "molt més complet" que ha de servir per qualificar i també per "valorar els resultats del procés" i comprovar les dificultats de l’alumne per evitar "cronificar" els problemes.

A partir d’aquest final de curs, doncs, l’informe que rebran les famílies incorporarà aquests canvis que afectaran l’àmbit lingüístic, el matemàtic, de coneixement del medi, artístic, el d’educació física i el d’educació en valors cada any, i a final de cada cicle, en l’àmbit digital, en l’àmbit d’aprendre a aprendre i en l’àmbit de l’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria. En funció de l'àrea, doncs, s'avaluaran aspectes diferents. Per exemple, en l'àrea de llengua es tractarà la dimensió de comunicació oral, la comprensió lectora, l'expressió escrita, la literària o la plurilingüe i intercultural; en l'àmbit matemàtic, les dimensions de resolució de problemes, raonament i prova, connexions i comunicació i representació; o en coneixement del medi, les dimensions del món actual, salut i equilibri personal, tecnologia i vida quotidiana i la ciutadania.

Per ajudar pares i mares a entendre aquest nou sistema d’avaluació, l’informe anirà acompanyat d’un document informatiu per explicar el canvi i els objectius de la modificació. En aquest document hi apareixeran també els instruments que tenen les escoles per avaluar, els canals de comunicació i participació de les famílies, el pla individualitzat a què tenen dret els alumnes que necessitin un nivell d’avaluació inferior o superior, i les condicions de la promoció dels alumnes, on es destaquen els recursos de l’escola per poder atendre els qui tenen més dificultats, els qui tenen necessitats educatives especials i els qui gaudeixen d’altes capacitats.

La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha destacat que el canvi de treball i aprenentatge per competències també s’ha de donar en l’avaluació, per la qual cosa, entra a formar part del procés formatiu dels alumnes. Per Ruiz, l’avaluació ha de servir més que per qualificar, i per això, el nou sistema permetrà detectar els problemes i les dificultats i donar-hi resposta per evitar que es "cronifiquin".

La incorporació d’aquest nou sistema d’avaluació, ha dit Ruiz, suposa la "culminació del canvi cap a l’aprenentatge competencial" que altres països ja estan fent i que des d’Europa i l’OCDE han apostat els darrers anys per millorar i orientar processos d’ensenyament i aprenentatge.