Publicitat sobre els pits de les treballadores, aquest ha estat el motiu pel qual companyia de carburants Galp ha acabat davant dels tribunals. Un jutjat de Barcelona ha condemnat a l'empresa a pagar 25.000 euros per obligar a dur una samarreta com uniforme de treball que tenia publicitat a l'alçada dels pits. Algunes treballadores van expressar la seva incomoditat amb el nou uniforme, que havia servit d'excusa a diversos clients per mirar els pits de les empleades. Galp, però, va fer cas omís, fet que els ha acabat costant milers d'euros de multa en considerar la jutgessa que es tracta d'una infracció greu per discriminació per raó de sexe.
Tot plegat va començar l'any 2019, quan Galp va entregar als seus treballadors un nou uniforme amb la paraula Evologic, escrita en gran al pit i, una mica més a baix, la llegenda: "Pregunta'm pel carburant més avançat del mercat". L'empresa va entregar samarretes amb el mateix disseny a homes i dones, en la talla que havien demanat, però poc després moltes treballadores es van topar amb situacions que les incomodaven en el seu lloc de treball. L'uniforme es va imposar sense consultar prèviament a la representació legal dels treballadors. En aquesta situació la secció sindical de CCOO va remetre a l'empresa un escrit denunciant un cas de cosificació de la dona, l'empresa no va contestar.
El cas va passar per Inspecció de treball que va proposar una sanció de 25.000 euros i finalment la Generalitat va confirmar la sanció, contra la qual l'empresa va presentar a finals de 2020 una demanda d'impugnació de la sanció que ara ha estat desestimada. Ara, la magistrada Marta Molist, ha sentenciat que col·locar en una samarreta de feina d'ús obligatori "unes lletres en una mida gran i cridanera al costat d'un eslògan (amb una grafia de menys mida), i tot això a l'altura del pit, (...) no és una discriminació indirecta, sinó directa", segons recull Efe. "Que en una samarreta que vesteixi un home hi hagi una llegenda en el tors a l'altura del pit no implica cap tint de sexualització o de cosificació, però que això existeixi en una samarreta que porta una dona, a la mateixa altura, sí ho implica", sentència. La jutgessa considera que l'empresa hauria d'haver donat una alternativa i més tenint en compte que diverses treballadores es van queixar.
La sexualització de les treballadores, una constant
Els uniformes de les dones en el seu lloc de treball sovint han posat a les treballadores en situacions on es veuen sexualitzades en favor de l'empresa sense el seu consentiment explícit o arrossegades per la necessitat de la feina en si. Un altre cas que es va fer viral fa poc va ser el de la cadena de restaurants nord-americà Hooters. L'empresa que sempre ha brillat per l'objectivació de les seves treballadores per a treure al públic masculí va creuar totes les línies vermelles amb la darrera actualització del seu vestuari.
Una samarreta minúscula que deixa part de la panxa a l'aire i uns pantalons semblant a unes calces que no cobreixen part de la natja. Quan les treballadores van rebre els ous uniformes van començar a denunciar-ho en massa a les xarxes socials, on els usuaris van compartir la seva indignació. La pluja de crítiques va culminar amb l'empresa retirant l'obligatorietat de l'uniforme.