La dona més gran de Catalunya, Angelina Torres, ha mort aquest dilluns a 112 anys i gairebé vuit mesos. Nascuda a Bellvís (Pla d'Urgell) el 18 de març del 1913, era fins ara també la dona més vella d'Espanya i es trobava entre les 40 persones més grans del món, segons l’associació Gerontology Research Group (GRG), que verifica dates de naixement i de mort. Ara, la dona més gran de Catalunya, segons la mateixa font, és la Carme Noguera, nascuda a Olot el 1914.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha donat el condol a la família i ha recordat la visita que li va fer al seu domicili, a Barcelona, l'any passat. "Una dona sàvia, plena de fe i bondat, molt treballadora i amb una gran fortalesa", ha dit el cap de l'executiu català a la xarxa X. Al seu torn, la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez Bravo, ha expressat també el seu condol: "Vaig tenir el privilegi de compartir una estona amb ella ara fa poc més d’un any, i em va captivar la seva vitalitat, experiència i saviesa. Creia fermament en la força d’ajudar-nos i cuidar-nos entre tots", ha destacat d'ella.

Angelina Torres vivia a Barcelona, en un pis a tocar de la Sagrada Família amb la seva única filla, una neta i un besnet. Va néixer el 18 de març del 1913 a Bellvís (Pla d'Urgell) i la seva mare era una mestressa de casa de Montblanc. El seu pare, un barber de Fondarella, va morir d'un accident de carro quan ella era molt petita. Com a conseqüència, la mare va haver de marxar a Barcelona per a treballar i els seus fills també es van anar mudant a la capital. Angelina, la cinquena de set germans, va anar a l'escola de les Salesianes, on li ensenyaven a llegir i escriure al matí, i a cosir a la tarda, tal com va relatar al març en una entrevista amb l'ACN.

Torres va explicar que recordava que Barcelona "era un poble" quan ella era jove i que va veure "néixer" la Sagrada Família. Relata una conversa que va tenir amb paletes que estaven "posant els fonaments" del temple d'Antoni Gaudí quan era una nena. Quan els va preguntar què estaven construint, els treballadors li van respondre: "'Farem una església de la qual Catalunya en quedarà orgullosa'", explica. 

L'àvia també va viure la guerra civil, que qualifica d'uns anys terribles: "No teníem menjar, havia d'agafar el tren a estació de França amb una maleta i anar als poblets a buscar menjar, perquè a Barcelona teníem gana, no teníem res".  Després del conflicte, es va casar amb Josep Martí –que va morir fa mig segle–  a qui ja coneixia anys enrere, però de qui es va haver de separar quan el van cridar a files, i el 1944 va néixer la seva filla Mercè. Malgrat definir-se com a "dona de la llar", durant aquells anys de postguerra va treballar, entre d'altres, de corbatera a la sastreria Vehils i Vidal al centre de Barcelona.

Torres no s'explicava com ha arribat a ser tan longeva i, de fet, va dir que "voldria saber" per què ha arribat tan lluny. "Per què soc tan gran, per què m'ha tocat a mi", reflexionava. A la seva edat, va aguantar sense malalties ni necessitat de medicació regular, a banda "d'alguna aspirina" de tant en tant. "Els metges han hagut de fer bastant poca feina amb mi", ironitzava. Un dels motius de poder haver complert tants anys podria ser genètic, ja que la seva mare va morir al llindar dels 100 anys i, una germana seva, va arribar als 93.

Més de 3.000 persones centenàries a Catalunya

Angelina Torres va esdevenir la persona més gran de Catalunya quan, a 117 anys i 168 dies, Maria Branyas va morir l'agost de l'any passat. L'últim any i mig de vida, Branyas va esdevenir la persona més vella del món, i només es té registre fiable de set persones –només dues a Europa– que hagin estat més longeves que la catalana resident a la residència Santa Maria del Tura d'Olot durant les seves últimes dues dècades, també segons GRG. Malgrat l'excepcionalitat que una persona arribi a l'edat de Torres, el nombre de persones centenàries ha anat a l'alça els últims anys. A Catalunya ara hi ha una xifra rècord de més de 3.000 persones centenàries. Vuit de cada deu són dones. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!