És una reivindicació històrica i avui, per fi, el metro arriba al barri de la Marina. Després de més de 40 anys reivindicant aquest mitjà de transport, els veïns veuran com la L10 sud s'atura a la zona. 

Avui es posen en marxa dues noves estacions: la del Foc i la de Foneria, són 2 quilòmetres que abarsten l'eix del passeig de la Zona Franca. La nova línia comptarà amb tres estacions més que es comparteixen amb la L9: Collblanc, Torrassa i Can Tries-Gornal.

estacions foc i foneria /@ajuntament BarcelonaLes estacions del Foc i Foneria ja estan a punt per la inauguració / Foto: Ajuntament de Barcelona

Aquest servei de metro és automàtic, per tant, sense conductor. El trajecte entre la primera i la última estació, de Foc a Collblanc, té una durada de nou minuts. Els combois passaran cada 7 minuts i 20 segons durant els dies laborables, igual que els de la L9. 

Festa inaugural

La nova línia s'inaugurarà a les 12:15 en un primer viatge en el què hi participaran el president de la Generalitat, Quim Torra, el vicepresident i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Després de la inauguració institucional, a la tarda hi haurà una festa veïnal per celebrar l'arribada del metro en aquesta zona. A partir de les 6 de la tarda, les entitats de la Marina han organitzat diverses activitats a l'estació de Fonerial. La festa començarà amb un espectacle d'animació infantil a càrrec de la companyia Ambauka. Seguirà amb la lectura d'un manifest i tot seguit hi ha haurà l'actuació dels Grallioli, un grup que barreja la música electrònica amb les gralles. A les 9 de la nit es projectarà un vídeo sobre la lluita dels veïns per aconseguir apropar el barri a la ciutat. També es mostrarà com funciona l'L10 Sud i quina ha estat la cronologia de la lluita veïnal.

L10 / TMBEls panells informatius es fan ressò de la posada en marxa l'L10 Sud / Foto: TMB

Reivindicació historica

Els veïns de la Marina fa 40 que esperen i reivindiquen l'arribada del metro. El primer projecte data del 1971 i l'aprovació de la línia 9 (que ara també és la L10), del 1999. Al 2005, després d'anys de mobilitzacions i pancartes als balcons amb l'eslògan "Metro ja!", la tuneladora va començar a a treballar. Les obres però es van aturar el 2011 quan la Generalitat va decidir prioritzar l'arribada del metro a l'aeroport. Fa un parell d'anys, l'Ajuntament va acordar amb la Generalitat la compra de diversos immobles perquè, amb els 40 milions d'euros que hi aportava, es pogués posar en marxa l'L10 sud.