El Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat augmentarà les aules d'acollida per als alumnes nouvinguts a Catalunya que no coneixen l'idioma i ampliarà els programes de reforç de matemàtiques a les escoles, amb l'objectiu de millorar els resultats acadèmics. Es tracta d'actuacions que recull el ‘Marc per a la millora de la llengua i les matemàtiques’, que ha presentat aquest dijous la consellera, Esther Niubó, a l'escola Pau Casal de Sabadell (Vallès Occidental), per fer front a la tendència a la baixa que els estudiants de Catalunya han presentat en els informes PISA i TIMMS dels darrers anys.

“Els resultats no són acceptables i fa falta una acció decidida per revertir la situació”, ha dit Niubó, que ha asseverat la millora dels resultats acadèmics dels alumnes catalans com un “objectiu prioritari de la legislatura”. Per això, el Govern té previst aquest seguit de mesures per a les quals preveu destinar 130 milions d'euros fins al 2028. Des del Departament esperen que esdevinguin "un punt d'inflexió en el sistema educatiu".

Entre les mesures del marc d'actuació hi ha l'ampliació dels programes de reforç de matemàtiques en 450 centres de tot Catalunya, 200 dels quals ja estaven adscrits al programa ‘Florence’ i els 250 restants iniciaran el ‘Programa Temporal Intensiu de Matemàtiques’. “Tenim una gran satisfacció dels centres amb aquests programes”, ha assenyalat la consellera, que ha afegit que, en cas de funcionar satisfactòriament, cosa que determinarà Educació a finals d'aquest curs, estudiaran la seva escalada a tot el sistema educatiu.

La consellera ha indicat així mateix que s'incrementaran les aules d'acollida estables, per a alumnes nouvinguts que no coneixen el català, de 888 a 1.000 per al curs que ve. També ha destacat la implementació de classes gratuïtes de reforç en matemàtiques i llengües per als alumnes en situació de vulnerabilitat per facilitar-ne l'accés a uns continguts educatius dels quals d'una altra manera no podrien beneficiar-se. Educació també ha demanat als equips directius de les escoles i instituts que prioritzin les matemàtiques i les llengües per sobre d'altres assignatures a l'hora d'assignar les hores de gestió autònoma, que són classes que tenen els centres per destinar a les matèries que ells considerin oportú.

esther niubó escola acn
La consellera Niubó visita una escola de Sabadell aquest dijous / ACN

Més formació als docents

Niubó també ha fet referència a la convocatòria d'ajudes econòmiques per a aquells docents que vulguin cursar un postgrau d'especialització en llengües o en matemàtiques, en els quals es calcula que s'obriran un total de 1.190 places. En aquest sentit, la consellera ha detallat que es crearà una borsa de formadors de docents per “estructurar i ordenar l'oferta formativa permanent” i, d'aquesta forma, facilitar-ne l'accés als professors. D'altra banda, Niubó ha explicat que es tenen converses amb les universitats per trobar alguns punts on la formació dels nous docents pugui millorar, i ha posat l'accent en el fet que les principals preocupacions del Departament estan en “la didàctica de les matemàtiques i en l'atenció a la diversitat als centres”.

Estratègies adaptades a cada centre

Quant als centres, Niubó ha apuntat a l'avaluació recíproca entre els equips directius de les escoles i instituts i Inspecció d'Educació, per entendre les situacions de cada centre i confeccionar estratègies concretes i adaptades per abordar les problemàtiques particulars. "Si no entenem bé el que està passant no podem millorar", ha afirmat la consellera, que ha admès que pot ser necessària més presència d'Inspecció als centres i no ha descartat augmentar la plantilla. Finalment, Niubó ha assenyalat que s'està fomentant l'adopció de bones pràctiques escolars a través de l'exemple d'altres centres i sistemes que sí que estan obtenint bons resultats, tant de dins de Catalunya com de la resta de sistemes adscrits a l'OCDE.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!