Un total de 10.657 persones han donat suport amb la seva signatura a un manifest que rebutja el trasllat de les pintures murals conservades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) cap a Sixena. La iniciativa ha estat promoguda pel col·lectiu RevolucionemNos i aquest dimecres el document s’ha lliurat oficialment al museu. A més, els impulsors preveuen fer-lo arribar també a la UNESCO i al Departament de Cultura.

El text compta amb l’adhesió de diverses personalitats de l’àmbit polític, cultural i social, entre les quals hi ha Quim Torra, Laura Borràs, Agustí Colomines, Gonzalo Boye, Aurora Madaula, Joel Joan, Enric Majó, Enric Calpena, Blanca Serra, Llibert Ferri i Toni Albà, entre molts altres.

Denuncien que el patrimoni està desprotegit

En el manifest es denuncia que el patrimoni històric i artístic català es troba desprotegit, ja que tant la conselleria de Cultura com el Ministeri competent han deixat de banda les seves responsabilitats essencials de custòdia i preservació de les col·leccions del MNAC. El text critica de manera contundent el que qualifiquen d’“intent d’Aragó de fragmentar la història de l’art català i d’aixecar un relat fictici d’aragonesisme”. En aquest marc, recorden que Sixena va formar part fins als anys noranta de la diòcesi de Lleida i que, dins l’orde hospitalari, depenia de la castellania d’Amposta.

Els signants també posen el focus en el discurs que, segons ells, s’ha difós des del mateix ajuntament de Sixena i des del govern aragonès: unes “mentides repetides i construïdes amb intenció política” que presenten a Josep Gudiol i el seu equip com si haguessin espoliat les obres, quan en realitat, tal com remarquen, gràcies a la seva feina avui encara és possible contemplar els fragments pictòrics en litigi.

Així mateix, el manifest acusa directament la jutgessa d’Osca d’actuar sense neutralitat: “Ha dictat resolucions reiteradament favorables a Aragó emprant arguments molt discutibles i ignorant qualsevol prova presentada tant pel govern català com pel mateix MNAC”. En el tram final, s’insisteix que les condicions de conservació, cura i climatització que han tingut aquestes pintures al museu barceloní són pràcticament irreproduïbles en qualsevol altre emplaçament. Per això, qualifiquen el trasllat d’“aberració” i el consideren “un insult a la història i una mostra clara de l’acarnissament colonial que Catalunya pateix com a nació”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!