La bretxa de gènere s'accentua en els idiomes, ja que les dones tenen pitjor nivell d'anglès que els homes a Espanya, segons es desprèn de l'informe anual de caràcter mundial 'EF EPI 2022', elaborat per EF Education First per donar llum sobre l'evolució, les virtuts i les deficiències en el nivell d'anglès de 111 països de tot el món.
Segons l'informe, que ha analitzat la comprensió auditiva i lectora de 2,1 milions de persones, a Espanya les dones acumulen una qualificació de 539 punts en l'anàlisi de la seva competència, davant els 551 punts que aconsegueixen ells. Això les col·loca a la franja de coneixement 'alta', mentre que els homes es posicionen a la forquilla 'molt alta'. En aquest sentit, ambdós grups avancen els seus parells a nivell general. La mitjana de coneixement de l'anglès de les dones al món se situa en els 495 punts, davant els 511 punts que revelen ells.
De forma global, l'índex ha demostrat que, encara que tant les dones com els homes d'Europa han millorat el seu nivell d'anglès aquest any, la bretxa de gènere en aquest aspecte s'ha accentuat lleugerament. A 12 dels països analitzats aquesta bretxa és rellevant, superior als 20 punts entre ambdós gèneres. Així mateix, els homes van superar les dones a tots els països excepte en sis.
També s'ha detectat certa bretxa generacional en el nivell d'anglès, de manera que la població adulta ha liderat les millores de coneixement a Europa. Això desbanca la idea que la major part de les competències s'adquireixen a l'escola i dona suport a la importància de millorar a través d'experiències a l'estranger.
En concret a Espanya, els joves de 18 a 20 anys són els que revelen un pitjor nivell d'anglès, amb 516 punts. La franja d'edat que reflecteix un millor domini de l'idioma, tanmateix, és la dels 26 als 30 anys, amb 566 punts.
Finalment, atenent el perfil sociodemogràfic, l'estudi d'EF Education First ha demostrat, un any més, que existeixen correlacions consistents entre l'habilitat en anglès i el poder adquisitiu, la qualitat de vida i altres indicadors socials i econòmics. Segons l'estudi, a més ingrés nacional mitjana, més domini de l'anglès, una cosa que també es compleix a Espanya.
Xavier Martí, director general d'EF Espanya, va assegurar que "aquest any, el nivell d'anglès dels espanyols, a més d'haver-se mantingut en uns nivells moderats i de portar diversos anys sense evidenciar millores, ha posat de manifest una bretxa de gènere que, per desgràcia, també es trasllada a l'aprenentatge d'idiomes. Aquestes deficiències s'han de replantejar tant des de la perspectiva de l'educació com des de la perspectiva social al nostre país, ja que qualsevol diferència en aquest sentit impacta en el desenvolupament laboral i econòmic de les dones i limita les seves oportunitats."
Al costat dels seus països veïns, França i Itàlia, Espanya continua sense arribar al nivell de la resta d'Europa, que ha demostrat, un any més, tenir el millor anglès del món, dominant el Top 10. Amb una mitjana de 10 anys d'escolarització i una penetració d'Internet de gairebé el 94 % de la població, i malgrat que, per primera vegada des de 2014, ha trencat amb la tendència a la baixa i ha millorat lleugerament la seva qualificació en 5 punts, amb 545, Espanya segueix estancada i repeteix una discreta 33a posició dins de l''EF EPI 2022'.