Palma acollirà la tercera edició de L’Aferrada, la trobada de creadors de contingut digital en català, el 15 i 16 de novembre. Aquest espai vol connectar tots els agents de la indústria de la creació de continguts digitals en català i professionalitzar la figura del creador de contingut.
La iniciativa està impulsada per l’Obra Cultural Balear (OCB) amb el suport del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, l’Institut d’Estudis Baleàrics, el Consell de Mallorca, el Ministeri de Cultura, EVA – 3Cat, Accent Obert i l’AMIC. La participació és gratuïta amb reserva prèvia.
Una iniciativa necessària
Per a la gerent de l’OCB, Francisca Niell, “les terceres edicions són clau per consolidar projectes, i el gran interès que desperta la creació de contingut en català confirma que L’Aferrada és un espai necessari”.
Seguint en aquesta línia, la directora de L’Aferrada, Laia Carrera, concreta que els objectius d'aquesta edició són: facilitar la connexió i l'intercanvi entre creadors i plataformes, així com que els creadors coneguin les necessitats de les plataformes en funció de les demandes del mercat i que, per altra banda, les plataformes puguin apropar-se a nous perfils i projectes. "Creiem que és el camí per generar noves oportunitats i fer negoci", conclou Carrera.
Ponències i espais de conversa de primer nivell
En aquest sentit, el programa inclou ponències tècniques de primer nivell pensades per ajudar els creadors a créixer professionalment. En referència a les ponències, participaran a L’Aferrada Jordi Urbea, director general d’Ogilvy Espanya; Àngels Bardina, membre de la Junta de Govern del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i cap de Publicitat a la Diputació de Barcelona; i Ari Vigueras, psicòloga, formadora i consultora, especialitzada en l'ús estratègic d’eines d'IA per a la gestió de marques.
Ho faran amb xerrades sobre el màrqueting d'influenciadors com a motor estratègic per a les marques (Jordi Urbea), el paper dels creadors com a aliats de les administracions públiques (Àngels Bardina) i marca personal i intel·ligència artificial (Ari Vigueras).
Amb l’objectiu de professionalitzar el sector, els participants de L’Aferrada tindran l’oportunitat de fer connexions amb responsables de plataformes de contingut, com ara el cap de producció associada Digital First de 3Cat, Andrés Palomino; el responsable de continguts de Mediapro Studio-Catalunya, Gilbert Mundo; la coordinadora de continguts de Caixaforum+, Carmen Cruañas; el director de Comunicació, Màrqueting i Digital d’IB3, Esteban Ramon, i el membre de l’equip de pòdcast de Catalunya Ràdio, Albert Murillo.
L'esdeveniment també acollirà un espai de conversa distesa i inspiradora entre la periodista Mariola Dinarès i el comunicador Àngel Aguiló que posa el focus en els creadors i creadores de contingut en català que van viure l’era del walkman i els primers blogs, i que avui continuen reinventant-se a l’univers de TikTok. Amb tot això, L'Aferrada vol consolidar-se com un punt de trobada per trencar tòpics, reivindicar la diversitat generacional i animar més veus majors de 40 anys a sumar-se a les xarxes per fer créixer la presència del català al món digital.
Un sector en constant creixement i evolució
Paral·lelament, s’aprofitarà aquest context per presentar les dades més recents sobre la creació de contingut en català i l'evolució del sector. Aquesta presentació anirà a càrrec del gestor de projectes d’Accent Obert, Sergi Céspedes. Es comptarà també amb la presència de la vicepresidenta de l’Obra Cultural Balear, Lena Serra; la directora de L’Aferrada, Laia Carrera; el director general de Política Lingüística en els Àmbits Tecnològic i Audiovisual de la Generalitat de Catalunya, Roger Serra; el director de l’Institut d’Estudis Baleàrics, Llorenç Perelló, i representació del Govern d'Andorra i del Consell de Mallorca.
Diumenge 16 de novembre serà un dia dedicat a la visibilització de creadors de diferents territoris de parla catalana i al debat sobre l’estat del sector. Per una banda, es durà a terme el Metapòdcast de L’Aferrada, conduït per Joan Farrés, amb la col·laboració d’EVA (3Cat) i la participació de creadors de contingut de tots els territoris de parla catalana.
L'Aferrada culminarà amb un espai dedicat als creadors de les Illes Balears conduït per Neus Gil i Aina Segura d’Anam Fent. Hi participaran Cas Horrach, Araendonen i Joel Denis, entre d’altres.
L’esdeveniment també compta amb la col·laboració del Govern d’Andorra; les entitats Palma Jove, Òmnium Cultural, Acció Cultural del País Valencià, CaixaForum Palma; les empreses Estrella Damm, DÔME, Quely, Consell Regulador IGP Sobrassada de Mallorca, Consell Regulador Ensaïmada de Mallorca, i els mitjans de comunicació oficials IB3, Agència Catalana de Notícies, Agència de Notícies Andorrana, Ràdio Arrels, Tresdeu, Diari La Veu del País Valencià, El Nacional i dBalears.