El col·lectiu Smart Mobility va presentar divendres un informe independent davant de l'Ajuntament de Barcelona que confirma la viabilitat d'obrir un procés de licitació pública perquè les empreses de patinets elèctrics compartits puguin operar a la capital catalana.

Després de gairebé dos anys de feina, el consistori ha tornat a retardar en les darreres setmanes l'inici del procés de licitació amb l'argument que troba dificultats reguladores a l'hora de convocar-lo si s'estableix un límit en el nombre d'operadors de patinets elèctrics que podran operar finalment a la ciutat. Davant d'això, Smart Mobility, un col·lectiu que agrupa empreses amb presència internacional que ofereixen solucions intel·ligents de mobilitat urbana basades en l'ús compartit de vehicles de dimensió reduïda i lliures d'emissions contaminants, ha reivindicat que la regulació aplicable a l'ús especial del domini públic, habilita perfectament les Administracions Públiques per establir un règim de concurrència on es limiti el nombre d'operadors.

L'informe assegura que no existeix trava legal

L'informe presentat, elaborat per José Esteve Pardo, Catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona, ve a confirmar que, efectivament, no existeix tal trava legal. Smart Mobility recorda que no només no existeix cap limitació normativa, sinó que, a més, ja hi ha experiències prèvies, com la de Saragossa, amb dues autoritzacions personals d'ús especial del domini públic, o Sevilla.

Per aquesta raó, el col·lectiu reitera a l'Ajuntament de Barcelona la necessitat d'obrir la convocatòria del procés de licitació pública com més aviat millor perquè les empreses de patinets elèctrics compartits puguin obtenir llicències i començar a oferir els seus serveis a la ciutat, tal com es va comprometre públicament el consistori.

"Els únics perjudicats seran els ciutadans"

"Durant aquests mesos hem col·laborat activament amb l'Ajuntament de Barcelona i volem continuar fent-ho, però creiem que és el moment d'acabar de definir el marc jurídic que permeti integrar els patinets compartits com una solució més de mobilitat sostenible a la ciutat", assegura Marta Becerra, portaveu de Smart Mobility. "No podem continuar bloquejant aquest procés quan no existeix cap norma que ho impedeixi. Els únics perjudicats seran els ciutadans, que no disposaran d'aquesta alternativa, i la mateixa ciutat, que perd un aliat per continuar avançant cap al model de nucli urbà saludable i ecològicament sostenible a què aspira, en línia amb altres ciutats europees com París i Londres", defensa Becerra.

Smart Mobility pretén ser una aliada de les ciutats en el canvi cap a un model de mobilitat més intel·ligent i respectuós amb el conjunt de la societat, reduint l'impacte negatiu del transport de persones i mercaderies en la qualitat de l'aire i la congestió viària.

 

Imatge principal: Un usuari desbloquejant un patinet elèctric de lloguer de Reby, a Tarragona. / ACN