Aquest estiu la policia de Catalunya, els Mossos d’Esquadra, patrullaran la costa catalana amb tres embarcacions en el que serà la primera temporada completa d’estiu que afrontarà la Unitat de Policia Marítima. A final d’agost de l’any passat es va botar la Cap de Creus, a la zona nord del país.

Aquest mes de març, l’embarcació Narcís Monturiol va iniciar el seu servei a la base de Vilanova i la Geltrú (Garraf), a la costa central, i s’espera que en pocs dies els Mossos d’Esquadra rebin, a la zona sud, a la base de l’Ametlla de Mar (Baix Ebre), la tercera i darrera embarcació, que, segons ha pogut saber ElNacional.cat es batejarà com a Josefina Castellví.

Josefina Castellví, la nova embarcació dels Mossos d’Esquadra

Tot i que en un primer moment les tres embarcacions havien de portar topònims geogràfics de la zona on faran servei, com la primera, batejada com Cap de Creus, finalment s’ha optat per posar-hi noms de catalans universals que han dedicat la seva vida al mar, com Monturiol, de Figueres, recordat per haver inventat el submarí Ictineu, l’any 1858. En el cas de la tercera embarcació portarà el nom de Josefina Castellví, la coneguda oceanògrafa i biòloga de Barcelona.

El departament d’Interior va contactar amb ella per anunciar la intenció del cos dels Mossos d’Esquadra, i ella va acceptar. Aquest homenatge el sumarà al reguitzell de premis i condecoracions que acumula Castellví, com la medalla d’Or de la ciutat de Barcelona, la Creu de Sant Jordi, el premi de Medi Ambient de l'IEC, el Premi Nacional de CONCA o la recent medalla d'Or de la Generalitat de Catalunya.

Els Mossos d’Esquadra preparen una presentació conjunta de les tres embarcacions per a donar el tret de sortida de la campanya d’estiu, la primera que la policia catalana farà per tot el litoral de Catalunya amb aquestes embarcacions. Actualment, a l’espera de rebre la tercera, a la zona de Terres de l’Ebre els Mossos d’Esquadra treballen amb una de les embarcacions semirígides batejada com a Narco, que va ser confiscada a un grup de narcotraficants.

El mar, l’objectiu dels Mossos d’Esquadra

Les tres embarcacions, amb base a Palamós, Vilanova i l’Ametlla de Mar, són només el primer pas d’aquesta unitat policial a l’àmbit marítim que la Direcció General de la Policia i el departament d’Interior volen potenciar i incrementar durant els anys vinents. Les previsions més optimistes parlen de dotar el cos dels Mossos d’Esquadra d’una flota de deu embarcacions amb uns 120 efectius policials repartits per tot Catalunya. La propera adquisició, asseguren des dels Mossos, pot ser una patrullera molt més gran que les tres llanxes actuals, que pugui assimilar-se més al Río Francolí de la Guàrdia Civil, segons detallen des de la Prefectura.

El desplegament marítim, que arriba després de culminar-se el desplegament terrestre integral dels Mossos d’Esquadra, i que es fa de manera paral·lela amb l’aeri -s'han adquirit dos nous helicòpters punters- i digital, també contempla la creació de tres bases més, als extrems del país i també a Barcelona ciutat.

Policia Marítima dels Mossos d'Esquadra - Guillem RS
Dos agents de la Policia Marítima dels Mossos d'Esquadra, a Sant Feliu de Guíxols / Guillem RS

El principal objectiu de la Unitat de Policia Marítima dels Mossos d’Esquadra és la vigilància de la zona costanera de Catalunya, també des del mar, com ja es fa des de terra, i donant més operativitat que la ja experimentada Unitat Subaquàtica. Entre altres coses, els Mossos d’Esquadra faran la vigilància portuària i el control d’embarcacions a la zona, com també d’organisme de control de les competències que té transferides la Generalitat de Catalunya més enllà de la seguretat ciutadana, com la protecció del medi ambient, per exemple. Fa pocs dies van col·laborar amb el departament d’Acció Climàtica en la retirada de xarxes abandonades al fons marí.

Des dels Mossos també recorden que si bé actualment la persecució d’il·lícits penals al mar és competència atribuïda a la Guàrdia Civil, els Mossos d’Esquadra tenen altres competències, com el seguiment de delictes que s’han iniciat a terra ferma. Els comandaments de la Unitat de Policia Marítima també asseguren que els seus agents intervindran, sigui de qui sigui la competència, si detecten algun tipus de delicte penal al mar; després ja es dictaminarà qui l’haurà d’instruir i seguir-ne la denúncia.

Tres embarcacions de 13 metres d’eslora

Les tres embarcacions actuals estan construïdes per Quer Barcelona, sobre el model de Quer 40, però amb cabina tancada i climatitzada, que és la primera que fa aquesta empresa, que va ser qui va guanyar la licitació de les llanxes de Mossos d’Esquadra. Es tracta d’una embarcació de 13 metres d’eslora, d’un calat de 65 centímetres i amb dos tancs de combustible de 500 litres. La Cap de Creus, la Narcís Monturiol i la nova Josefina Castellví poden tenir una velocitat punta de 40 nusos i una velocitat de creuer de 20-30 nusos amb motors fora borda. A més, està equipada amb tecnologia punta en l’àmbit naval amb radars i dues pantalles de navegació.

Quan Quer entregui la tercera embarcació, que haurà de ser abans de l’estiu, la Cap de Creus tornarà a la drassana per millorar algunes de les prestacions de la primera embarcació, que s’han detectat durant aquest gairebé any que ha estat en funcionament.

Policia Marítima dels Mossos d'Esquadra - Guillem RS
La Cap de Creus de la Policia Marítima dels Mossos d'Esquadra / Guillem RS

L’Armada prepara un submarí amb el mateix nom

El Narcís Monturiol no estarà sol al mar. L’Armada espanyola està acabant de construir un submarí que portarà el mateix nom. El submergible encara està en construcció a les drassanes de Navantia a Cartagena i serà batejat com Narciso Monturiol (S-82) i està previst que s’entregui l’any 2024. Serà el quart submarí que portarà el nom del català de Figueres.

El primer, un de fabricació italiana que va estar a les ordres de l’Armada espanyola entre 1917 i 1934. També entre 1972 i 1977 i 1974 i 1984 l’Armada de l’exèrcit espanyol, que el van heretar de l’Armada dels Estats Units. A més del nou Narciso Monturiol (S-82) també s’entregaran més submarins de la classe S80. L'Isaac Peral (S-81), el Cosme García (S-83) i Mateo García de los Reyes (S-84).