Joan Guàrdia ha estat reelegit rector de la Universitat de Barcelona, després d'haver obtingut el 65,89% del vot ponderat en les eleccions al Rectorat que han tingut lloc els dies 4 i 5 de desembre, segons ha informat la institució a través d'un comunicat aquest divendres. L'altre candidat, Eugeni Graugés, ha obtingut el 34,11% dels vots. Així doncs, Guàrdia serà al capdavant del govern de la Universitat els pròxims sis anys. En la seva primera intervenció com a rector electe, Guàrdia ha assegurat que "aquests resultats ens avalen per continuar el projecte iniciat fa tres anys i consolidar-lo". Guàrdia ha volgut agrair el suport de tots els col·lectius i s’ha compromès a fer "una Universitat de Barcelona més gran i millor".

A les eleccions, que s'han desenvolupat sense cap incident remarcable, hi estaven convocades 54.877 persones dels diferents col·lectius universitaris. Hi han votat 6.904 electors, que corresponen al 12,58 % del total del cens. Dels vots emesos aquests dos dies de votació electrònica, 6.231 han estat per als candidats i 673 han estat en blanc. Guàrdia, catedràtic de Metodologia de les Ciències del Comportament a la Facultat de Psicologia, és rector de la UB des de desembre del 2020. Va entrar a la Universitat com a estudiant de la Facultat de Ciències Econòmiques i va compaginar aquests estudis amb els de Psicologia. Expert en estadística i en l’estudi sistemàtic de la conducta humana, ha impartit docència a la Facultat de Psicologia però també a Farmàcia, Economia i Empresa, Geografia i Història, Infermeria, Educació i Biologia

Autor de més de 30 llibres

Ha impartit seminaris i cursos i ha dirigit tesis doctorals en diverses universitats nacionals i internacionals. Ha publicat més d’una trentena de llibres i més de 260 articles científics, i a més ha estat l’investigador principal de nombrosos projectes de recerca. També ha ocupat diversos càrrecs de gestió acadèmica, i actualment és membre de l’Institut de Neurociències de la UB (UBneuro) i de l’Institut de Sistemes Complexos (UBICS), on fa recerca sobre neurociència quantitativa i computacional. 

Guàrdia és reelegit en el càrrec de rector en un moment en què la UB ocupa la posició 152 del World University Rankings i és la primera universitat estatal que hi apareix. La UB ha escalat aquest 2023 30 posicions respecte a l'any anterior en aquesta classificació, que edita la revista especialitzada britànica 'The Times Higher Education' i que aquest any ha actualitzat la metodologia i ha incorporat nous indicadors. Les universitats de l'Estat que segueixen són la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), les dues en el rang 201-250. La Universitat d'Oxford manté el lideratge del rànquing com la millor universitat del món; la Universitat de Stanford i l'Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT) se situen en la segona i la tercera posició.