La nova normativa de la ITV entra en vigor aquest diumenge 20 de maig, on es pretén garantir que tots els vehicles "estiguin en bones condicions des del punt de vista de seguretat i el medi ambient", segons s'estableix al Reial Decret, aprovat pel Consell de Ministres l'octubre de l'any passat. Taxarà amb caràcter més restrictiu alguns punts que abans permetien certes argúcies, com les emissions contaminants o el quilometratge. 

Cada cop és més gran la consciència mediambiental. Per aquest motiu un dels aspectes més destacats de la nova normativa és l'ús d'eines capaces de detectar aquest tipus de fraus. Aquest instrument és un sistema de diagnòstic que es connecta a l'ordinador de bord del vehicle per detectar possibles paranys.

A més, mitjançant el software adequat, l'ús de la lectura de diagnòstic electrònic també permetrà explorar sistemes que són clau a l'hora de garantir la seguretat en els vehicles actuals. Parlem de dispositius com el Programa Electrònic d'Estabilitat, l'ABS, els airbags, els pretensors i l'equip d'enllumenat i senyalització.

Novetats amb més flexibilitat

Algunes de les novetats que contempla el Reial Decret no seran efectives de forma immediata, però d'altres sí que es podran implementar des d'aquest mateix dilluns. Entre molts detalls, destaca que les fallades lleus del vehicle no forçaran una nova revisió en dos mesos.

El nou decret elimina el resultat d'inspecció favorable amb defectes lleus, per la qual cosa les inspeccions amb aquests defectes lleus (per exemple, que falli una bombeta o un intermitent lateral, o cops en una llanta o a la carrosseria) resultaran "favorables". Això sí, el propietari de l'automòbil ha de reparar-los, però amb un marge d'entre 12 i 24 mesos, no de només 60 dies. Un altre dels principals canvis que incumbeix als usuaris és que a partir d'ara es podrà realitzar la segona revisió en una altra oficina de la ITV. És a dir, si se suspèn la primera inspecció en una estació, es podrà anar a una altra a passar una segona prova per tenir una altra opinió.

Des del sector reconeixen que aquestes noves regles del joc afectaran més els operadors que els usuaris i mostren una preocupació: que les noves i exhaustives proves que es realitzaran als cotxes dilatin els temps d'espera i encareixin el preu final de la ITV, la qual cosa afectaria negativament els conductors.

A més la data per passar la ITV es torna més laxa. Es pot sol·licitar 30 dies abans que caduqui la vigència de l'anterior, però la data de vigència no s'avança: "si la data límit és el 27 de setembre i la ITV es passa al 27 d'agost, la següent inspecció es passarà el 27 de setembre. Amb això l'usuari disposarà de més marge per trobar la cita que li convingui", expliquen des d'una empresa especialitzada d'Andalusia.