Després de tancar el 2023 com un any rècord en tots els indicadors claus per veure l'avenç del canvi climàtic, és més que evident que ja no parlem d'un possible futur, sinó d'un palpable present. Tenint en compte que la crisi climàtica és una realitat, com es trasllada aquesta a l'educació dels infants i els més joves? És necessari que en el procés d'aprenentatge es tracti els motius i els efectes del canvi climàtic. Tanmateix, a primer cop d'ull es fa difícil aterrar aspectes complexos com, per exemple, les emissions de gasos d'efecte hivernacle i el seu efecte en l'escalfament global. En el marc del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, es posa sobre la taula la importància d'aquest en la formació de tota la societat en aquest aspecte i, especialment, en el món educatiu. Quin pes ha de tenir? Com s'ha d'ensenyar? Cal una assignatura específica? 

Hi ha diverses aproximacions teòriques a què és, en si, l'educació ambiental. El Departament de Medi Ambient recull com a definició més estesa la següent: "L’educació ambiental és un procés permanent en el qual els individus i les comunitats prenen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses, l’experiència i, també, la determinació que els capaciten per actuar, individualment i col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals". És a dir, seria possible concentrar-la només en una assignatura al currículum. La mateixa essència de l'educació ambiental va en contra d'aquest plantejament com a punta, Joan Gamero, pedagog i membre de la Comissió de Pedagogia i Escola del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya: "Tu no t'eduques de forma parcel·lada, sinó en global. L'educació és d'ençà que t'aixeques fins que te'n vas a dormir". 

De la mateixa manera que la complexitat de la crisi climàtica no impacta només a un vessant de la societat, la manera en la qual s'imparteix el coneixement sobre aquesta tampoc. Gamero posa diversos exemples: "Fent matemàtiques, pots fer educació ambiental parlant de la selva, per exemple. És transversal i aquí entra molt el projecte de cada centre". El pedagog remarca que per aquells que hem rebut la tradicional poden trobar difícil el concepte de treballar l'educació ambiental a través de projectes que transcendeixin diverses matèries. "No hem de pensar en mode continguts, hem de pensar en mode actituds i processos. No es tracta d'integrar o no en una matèria, sinó que l'educació ambiental està a tot arreu. És la forma de treballar", subratlla.

El paper de la família en l'educació ambiental 

La implicació dels pares en l'educació dels seus fills i filles és fonamental i aquest cas no és una excepció. Gamero apunta el paper fonamental de la família: "Està el dilema que les famílies eduquen i l'escola ensenya, jo penso que tots ho fem tot". En aquesta línia, el pedagog marca que és molt important que tant el centre educatiu com la família es trobin en la mateixa pàgina. "No oblidem que els nens aprenen per imitació. Els adults som els miralls. Quan dic adult em refereixo a família i escola. S'ha de tenir clar que a la mesura de les possibilitats no hem d'enviar missatges contradictoris. Si reciclo l'escola i no reciclo, malament anem perquè els infants a la llarga aprenen", exposa com a exemple. 

Gamero també apunta que els infants poden acabar influint als pares: "Moltes vegades les famílies reaccionen quan els nens actuen. Un altre exemple, a les escoles verdes i escoles sostenibles, els alumnes no venen amb paper de plata, venen amb carmanyola. El nen ja s'encarrega de demanar-li-ho a la família". Perquè la col·laboració família-escola en matèria d'educació ambiental sigui exitosa, el pedagog apunta a una pedra angular: la comunicació fluida. 

Com afrontar els temes més durs 

Hi ha aspectes de la crisi climàtica que poden ser durs d'explicar, no tant per la seva complicació sinó per l'impacte humà que impliquen. Per exemple, l'augment gradual de la temperatura, l'extinció d'espècies animals o la propagació de malalties pels canvis en el clima. En una entrevista a ElNacional.cat, la psicòloga experta en meteorosensibilitat i vicepresidenta de la Junta d’Intervenció Social del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, Núria Casanovas, apuntava que l'ansietat climática afecta majoritàriament els infants i els joves. 

Tenint present que és una possibilitat que els infants acabi patint ansietat, Gamero recomana no amagar res, sinó adaptar-ho a l'edat de cada infant. "Si són de cicle infantil o cicle inicial de primària, no et centraràs en el discurs de la catàstrofe sinó que has d'entrar en positiu, a partir del joc", exemplifica, i afegeix: "A mesura que es van fent més grans, pots interactuar més en el sentit crític i en el sentit de responsabilitat i que es puguin opinar i donar alternatives". Gamero reivindica que es pot parlar de tot amb els alumnes, és més, s'ha de fer per difícil que pugui semblar als adults. 

La importància de l'educació ambiental 

L'escola catalana té integrada des de fa anys l'educació ambiental, i fins a cert punt es pot tindre normalitzat l'efecte d'aquesta integració. Tot i això, aquest no és el cas en altres països. El Regne Unit ha esdevingut un exemple. En un informe elaborat per acadèmiques del King College's de Londres, Melissa Glackin, Heather King, Rachel Cook i Kate Greer, s'analitza com els darrers anys de polítiques conservadores han arraconat del currículum educatiu l'educació ambiental a la secundària i com això va en detriment dels alumnes i el seu coneixement i relació amb el medi i el canvi climàtic. "Els continguts de medi ambient estan lligats a com l'agenda de l'Ofsted (regulador governamental) limita l'acció de les escoles", exposen, i reclamen un pla per introduir l'educació ambiental de forma transversal a l'escola britànica. Tanmateix, és un exemple de com aquesta mena d'educació queda al marge davant de govern negacionista o que no donen importància a la crisi climàtica. En aquesta línia Gamero remarca la importància de l'educació ambiental: "A vegades aquest tema xoca amb els idearis de determinada part de la societat, però hem de mirar pel bé comú i el bé comú és buscar la sostenibilitat i hem de prendre partit".

🌳 Estàs compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GreeN on podràs calcular la teva empremta de carboni i reduir-la plantant arbres.