L'avaria d'aquest dimarts a l'R2 Sud, que va deixar fora de servei el sistema de senyalització de l'estació de Rodalies de Gavà, ha provocat la resignació i la indignació dels usuaris de Renfe. Centenars d'usuaris van patir les afectacions en les línies de Rodalies que es van veure afectades durant la jornada d'aquest dimarts, per a alguns el dia va ser tota una odissea. En declaracions a Elnacional.cat, Hugo Alvira, un passatger que havia d'agafar l'R13 a les Borges Blanques amb direcció Barcelona, per poder anar a la seva feina a Sant Boi, ha explicat que va passar més de 5 hores a l'estació esperant que passés un tren. Aquest usuari havia d'agafar el tren a les 18:04 hores, que no va arribar mai. Segons ha explicat, cap a les 17:55 hores des de la megafonia de l'estació van anunciar el tren, però no va passar. Molt molest amb el tracte cap als passatgers, denuncia que no se'ls va informar de res ni a través de les pantalles, ni de la megafonia, ni tampoc hi havia cap treballador a qui preguntar-li. 

Alvira ha explicat que cap a les 22:00 hores va aparèixer un tren de l'R13 des de Barcelona, però segons van informar els maquinistes no tornaria cap a Barcelona. Les úniques alternatives que li van oferir va ser viatjar fins a Lleida, i un cop allà, mirar de comprar un AVE, "que costava 70 o 80 euros el bitllet". Finalment, va haver de passar la nit a les Borges Blanques, i mirar la millor alternativa per anar cap a Sant Boi. "L'alternativa des de les Borges és agafar un tren que va per Mollerussa i que triga 3 hores", ha detallat. Finalment, ha optat per comprar un bitllet d'AVE "millor de preu". Aquest usuari denuncia que "ningú s'ha preocupat per nosaltres, ens han deixat tirats". En aquest sentit, ha exigit que quan passa una incidència d'aquesta mena "han d’oferir un servei alternatiu, en lloc de sortir i dir que no hi ha trens", ha etzibat.

Desconfiança en Rodalies

A l'estació de Gavà, on es va produir l'avaria els usuaris de Rodalies han afrontat el dia amb resignació, retrets i desconfiança dels usuaris cap a un servei que consideren deficitari. Les andanes de l'estació estan plenes en qualsevol moment del matí, donat el temps de diferència entre el pas d'un tren i un altre. Tot i valorar alternatives, el transport privat queda gairebé descartat pel trànsit, i el bus no es contempla com una possibilitat per a tots els destins. El matí de dimecres ha començat amb el mateix caos pels usuaris que han optat pel tren. Gavà, epicentre de l'avaria que ha deixat fora de combat el sistema de comunicacions d'Adif, ha estat punt d'espera, en la majoria de casos massa, per poder fer el recorregut habitual.

"Per venir fins aquí hem d'agafar un bus, i aquest cop l'he agafat mitja hora abans del que és habitual", explica un usuari a l'ACN, Marc Pallicé. Tot i això, resignat amb la situació que li ha tocat viure aquest dimecres, assegura que "cada setmana passa alguna cosa", i que els trens solen passar fora del seu horari. Una cosa semblant ha hagut de fer Judith Vellet, que avui ha avançat una hora la posada en marxa de la seva jornada per mirar d'arribar com menys tard possible a la feina. "Tampoc feia falta, perquè sempre passa alguna cosa, una vaga, que el tren arriba tard...", diu. Amb tot, se sent maltractada pel sistema de transport públic ferroviari: "Et prenen el pèl, i la gent que va en transport públic ens hem d'aguantar, és avorrit esperar alguna cosa d'ells", retreu.

Els usuaris que dimarts van haver d'agafar el tren ja podien saber amb què es trobarien avui. "Dimarts els trens s'aturaven a les estacions, però no es movien, es quedaven allà, plens de gent", lamenta Rubén Gómez, que va viatjar de Barcelona a Gavà. L'anada del matí amb el recorregut a la inversa, i cansat d'esperar una hora a l'andana, la va fer en bus. Precisament, els usuaris es queixen que els sistemes de pantalles no donen l'hora real de pas i que la megafonia no ofereix cap mena de missatge, fet pel qual els qui necessiten informació han de recórrer o bé al personal de seguretat o al de Renfe. A més, hi ha trens que passen de llarg, i els que s'aturen triguen molt més del que és habitual: "Per un trajecte que no arriba a 20 minuts vaig trigar gairebé dues hores", retreu Gómez.