Els mèdia internacionals ja segueixen la notícia que l’imam de Ripoll, l’organitzador dels atemptats de Barcelona i Cambrils del passat 17 d’agost, va ser confident del Centro Nacional de Inteligencia (CNI), els serveis secrets espanyols. La primícia la publica aquest dijous OK Diario, digital que anticipa sovint informació relacionada amb les clavegueres policials. Però ha estat la confirmació que fonts del mateix CNI han fet aquest divendres a El País la que ha aixecat l’interès de la premsa internacional.

El corresponsal de The New York Times ho ha fet notar en una piulada, on qualifica la informació de “bomba”, que "explicaria per què les autoritats espanyoles mai es van preocupar d'ell després de la seva excarceració":

Els grans diaris nord-americans reproduïen aquest divendres a la nit la informació de l’agència Associated Press, titulada “Espanya ‘no comment’ sobre la informació que l’imam dels atemptats era un informant”.

El despatx d’AP resum la informació d’El País i afegeix l’escarida declaració del ministre portaveu, Méndez de Vigo, que “no pot dir res perquè s’ha declarat el secret del sumari sobre aquesta investigació”. Publiquen el teletip el mateix Times, The Washington Post o Los Angeles Times.

El dos grans diaris italians, el progressista La Repubblica i el liberal Corriere della Sera, obrien les seves edicions digitals amb aquest tema al vespre d’aquest divendres, amb titulars molt eloqüents:

Les agències internacionals han enviat despatxos amb el tema: la francesa France Presse (“Barcelona: El cervell dels atemptats era un informador dels serveis d’espionatge espanyols”), la italiana Ansa (“Barcelona: el cervell va ser informador de l’espionatge”), la xinesa Xinhua (El líder dels atacs terroristes a Catalunya era un informador dels serveis d’intel·ligència espanyols”) o l’agència Belga (“Atemptats a Catalunya: el cervell dels atacs era un informador dels serveis d’espionatge espanyols”).

La notícia ha fet la volta al món, i se n’han fet ressò La Tercera, un dels diaris de referència de Xile, que reprodueix el despatx de l’agència pública espanyola Efe. El despatx d’Ansa ha estat la base de la notícia publicada a UOL, el servei digital amb més usuaris del Brasil (“L’organitzador dels atemptats a Catalunya era informant de la policia”).

També aquest divendres, Deustchlandfunk, la ràdio pública alemanya, ha emès un reportatge sobre la corrupció a Espanya on explica que les mesures aplicades a Catalunya arran del referèndum de l’1-O han estat “una cortina de fum per tapar la corrupció del PP que esquitxa fins i tot Rajoy”. La cortina de fum inclouria la lenta i estranya reacció del govern espanyol als atemptats d’agost a Barcelona, que van fer 24 morts, entre les 16 víctimes i els vuit terroristes abatuts pels Mossos d’Esquadra.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat