L'abonament gratuït per desplaçar-se en Rodalies que va entrar en vigor el passat 1 de setembre prometia reduir la presència de vehicles a les carreteres catalanes, però res més lluny de la realitat. Segons va indicar aquest dimarts el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, en l'Internacional Mobility Congress a Sitges, els abonaments multiviatge de Renfe pràcticament no han tret cotxes de la carretera, i el trànsit només ha caigut un 0,4% a l'àrea metropolitana, respecte al volum previ, uns 3.824 vehicles diaris dels prop de 900.000 que es detecten en els punts de mesurament de la Generalitat. Mentrestant, en els accessos a Barcelona fins i tot han augmentat un 0,8% el volum de vehicles.  A més, Lamiel també va detallar que en el cas del corredor del Maresme s'han detectat increments d'un 2,75%. 

Trànsit ha analitzat dos períodes, de l'1 de gener fins al 31 d'agost, i de l'1 de setembre fins aquest dimarts. S'han utilitzat com a base les dades de Trànsit en el mateix període l'any 2019, i s'han analitzat cinc corredors, Garraf, Llobregat, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental, per una banda, mesurar l'accés a la capital catalana i per l'altra, una distància de 10 quilòmetres. Per aquest motiu, Lamiel es va mostrar prudent i ha assegurat que "són dades que s'han d'agafar amb pinces", tot remarcant que fa fa poc més d'un mes que està en vigor la mesura. 

Els accessos a Barcelona han augmentat un 0,8%

Tot i la gratuïtat de la Renfe, el trànsit en els accessos a Barcelona s'ha augmentat un 0,8% des de l'1 de setembre. L'augment del volum de vehicles s'ha experimentat especialment en la c-31 des del Vallès, un volum que també s'ha vist incrementat per la retirada dels peatges des del mes de setembre de 2021. A més, les dades de Trànsit registren que els festius i els divendres a la tarda també s'estan registrant un augment del trànsit generalitzat durant les darreres setmanes. Segons Lamiel, aquesta evolució és més atribuïble a "la reducció progressiva del teletreball que a la gratuïtat de Rodalies". A més, el director de Trànsit va remarcar que la gratuïtat en els bitllets de Rodalies "no està tenint efectes visibles en les carreteres", així com "l'encariment de la gasolina tampoc s'ha notat", demostrant així que no han afectat en el comportament ni en la rutina dels conductors habituals. 

El transport públic recupera xifres prepandèmia

El transport públic segueix lluitant per acostar-se a dades prepandèmiques. Segons Renfe, el ferrocarril a Catalunya segueix un 15% per sota de les dades abans de la pandèmia. En canvi, pel que fa al metro a Barcelona, asseguren que ja està en valors molt similars a 2019, mentre que el bus encara està prop d'un 10% per sota. El tramvia, segons les dades de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) se situa per sobre dels números previs a la covid. Xavier Sanyer, cap del servei de l'ATM, assenyalava que algunes línies de bus interurbanes de la Generalitat ja superen fins i tot els nivells de demanda del 2019". Amb tot, destacava que Rodalies, malgrat la gratuïtat, segueix entre el 85 i el 90% de la demanda registrada en el 2019.

Segons l'enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) del 2021, que es va presentar aquest dimarts en el marc de l'Internacional Mobility Congress 2022, es resol que la Zona de Baixes Emissions afecta un 14% dels usuaris de la demarcació de Barcelona, dels quals només un 1,7% diàriament. L'estudi també mostra que el 27,7% dels usuaris ha adquirit un vehicle amb etiqueta ambiental, mentre que un 25,2% ha recorregut al transport públic. Sanyer també va parlar sobre aquesta qüestió, i va assegurar que les dades d'afectació de la ZBE són "coherents" i no pas decebedores, ja que els vehicles sense etiqueta són un 17% del parc. "No podem pretendre arribar a més gent".