La xarxa de Rodalies està en obres. Es tracta d’afectacions a molts punts de Catalunya que s’allargaran durant dos o tres anys, segons els càlculs de la Generalitat. Això ha fet que Renfe col·loqui serveis alternatius per als passatgers per tal de mitigar els efectes d’aquestes obres. Però, tal com ha informat aquest dijous el Departament de Territori, els possibles forats que encara quedin després d’aquests serveis alternatius de l’operadora seran pal·liats pel Govern. I es farà a través d’autobusos. Un reforç que es produirà, sobretot, en la franja nocturna. El fet que coincideixin diverses obres a la xarxa de Rodalies es deu al fet que el Govern ha preferit aglutinar-les “en dos o tres anys”, i no “estar-nos sis anys amb obres”, tal com ha apuntat el secretari general Ricard Font en una conversa amb periodistes.

Per posar alguns exemples d’obres: hi ha un desdoblament parcial de la línia R3, així com obres per millorar l’arribada de trens a Vic, el soterrament de les estacions de Sant Feliu i Montcada i Reixac, obres a Vilafranca; i un horitzó en el qual s’espera que la Sagrera es converteixi en la gran estació de Barcelona, a més d’una ampliació de les vies d’Arc de Triomf de la capital catalana que ha de permetre augmentar en un 33% la capacitat de la línia. “Això podria ser una gran notícia pels passatgers que van i venen del Maresme”, ha assenyalat en aquesta conversa Font. El Govern insisteix que val molt la pena afanyar-se en aquesta darrera obra perquè té una molt bona ràtio cost-benefici.

Davant de tot això -i la introducció d’un servei de cadències de trens que elimina els horaris fixos en favor de freqüències d’uns 15 minuts- el Govern ha reforçat els serveis alternatius amb més autobusos. I, a més, s’han canviat els horaris nocturns d’aquest mitjà de transport. El cas és que les obres han fet desaparèixer alguns trens a última hora del dia. Tot i modificar-se els horaris de tren, el Govern també ha incorporat més busos nocturns per pal·liar els efectes d’aquestes modificacions a la xarxa de Rodalies. Per exemple, l’últim tren de l'R1 passava fins ara per la plaça de Catalunya a les 23:59h, i a partir de l’1 de juny passarà a les 23:30h. I a l’R4 el tren surt ara a les 23:03, quan abans ho feia a les 23:56.

“Paciència esgotada”

Tot i saber que unes obres sempre generen dificultats tot i els beneficis a llarg termini, Font s’ha negat a demanar “paciència” als usuaris de Rodalies. Perquè, segons ell, ja la tenen “esgotada” després de tants anys utilitzant el servei de Renfe. “No s’ha de demanar paciència, sinó que s’ha de demanar explicacions”, ha afirmat en la seva conversa amb periodistes. Així doncs, ha insistit que les obres valdran la pena perquè el servei de Rodalies després serà molt millor.