El govern balear ha multat les cadenes de supermercats Lidl, Aldi i Dia, així com el fabricant Aserceli, que distribueix productes en establiments com Carrefour, El Corte Inglés i Hipercor, per vendre suposats tortells de Reis "amb nata", quan realment no en contenien. Aquestes sancions han arribat després que l'associació Facua-Consumidors en Acció denunciés un incompliment de la normativa durant la campanya de les festes de Nadal anteriors. Un any després, la Direcció General de Consum de les Illes Balears ha decidit imposar una sanció d'11.000 euros a Aserceli i Aldi, mentre que el supermercat Dia ha estat multat amb 8.800 euros, i Lidl, amb 5.500 euros. 

Facua va denunciar aquestes empreses en detectar que utilitzaven de manera "enganyosa" el terme nata als seus tortells de Reis. Mitjançant un comunicat, l'organització ha detallat que aquests dolços nadalencs d'Aldi, Dia i Lidl ni tan sols tenien nata, mentre que el d'Aserceli en portava un petit percentatge. Tot i això, segons l'entitat, la "nata" d'aquests tortells estava feta principalment d'una barreja d'un sèrum que s'obté durant l'elaboració de la mantega amb un preparat de greixos vegetals a base de palmist i palma.

Denunciats també a Catalunya

A banda de les Illes Balears, aquests tortells de Reis també es van comercialitzar a supermercats d'Andalusia, Catalunya i Madrid. És per això que Facua va interposar una denúncia en tots aquests territoris, però de moment només el govern balear ha aplicat sancions a Lidl, Aldi, Dia i Aserceli. Per la seva banda, Catalunya va comunicar a l'associació que tenia previst "executar actuacions per fer que els productes s'adeqüessin a la normativa", però Facua assegura que "malgrat dels reiterats intents de l'associació, no han aclarit quines seran aquestes accions ni el resultat que tindran". 

Publicitat enganyosa 

Segons Facua, els establiments que comercialitzen tortells de Reis que no compleixen els requisits per anunciar-se com a farcits de nata "utilitzen simplement l'expressió tortell de Reis sense explicar de què estan farcits". "Altres recorren a fer servir l'expressió gust de nata en grans caràcters", apunten. Tanmateix, els tortells d'Aldi, Lidl, Dia i Aserceli a les etiquetes indicaven que estaven farcits de nata, quan realment només em portaven un petit percentatge.

En aquest sentit, Facua assenyala que l'article 5 de la Llei 3/1991, de competència deslleial, defineix com a publicitat enganyosa "qualsevol conducta que contingui informació falsa o informació que, tot i ser veraç, pel seu contingut o presentació indueixi o pugui induir a error als destinataris, sent susceptible d'alterar-ne el comportament econòmic". De fet, el reglament europeu també recull que "s'ha d'indicar la quantitat d'un ingredient en la preparació o fabricació d'un aliment quan figuri en la denominació de l'aliment o el consumidor l'associï normalment amb aquesta denominació". Per fer-ho, la legislació indica que s'ha de destacar "a l'etiquetatge per mitjà de paraules, imatges o representació gràfica". Precisament, Facua assegura que el farcit d'un tortell de Reis és el que el fa diferents dels altres i que, per això, un mal etiquetatge "vulnera la normativa".