Els mitjans digitals, especialment els editats en llengua catalana, són els més beneficiats en el repartiment de la publicitat institucional de la Generalitat el 2021. El Govern hi ha abocat 13,96 milions d’euros, el 38,8% dels 33,9 milions esmerçats en campanyes i promocions, segons les dades de la Comissió Assessora de Publicitat Institucional que es faran públiques aquest dilluns i a les quals ha tingut accés ElNacional.cat. L’any 2020 van ser 10,3 milions, el 33% del total. La Generalitat ha reblat el gir digital en la distribució de les campanyes oficials ampliant de 163 a 326 la xifra d’entitats i capçaleres digitals que han rebut publicitat del Govern. Ara.cat, l’edició digital del diari Ara, que l’any passat es va endur 1.547.172 euros (un 27,2% més que l’any 2020), és el major receptor de publicitat de la Generalitat, per davant de Godó Online, editor de La Vanguardia, que va rebre 1.030.554 euros (un 21% menys que el 2020). El tercer en la llista és Facebook i Instagram, que s’han endut publicitat oficial per valor de 885.512 euros, un 38,8% més que el 2020. Tot seguit apareix ElNacional.cat, amb 662.242 euros, un 10,8% més que el 2020, per sobre d’ElPeriódico+, amb 502.108 euros, un 19% menys que el 2020.

ElNacional.cat supera en les mètriques ordinàries a tots els digitals en llengua catalana, segons les dades de l’auditor d’audiències ComScore, tant en usuaris únics, com en pàgines vistes, dades de referència per al sector publicitari. Són 2,8 milions d’usuaris únics aquest mes de març, el cinqué millor registre, darrere de LaVanguardia.com (4,0 milions), ElMundo.es (3,0), ElEspanol.com i ElPais.com (2,9). La xifra d’usuaris únics a Espanya d'ElNacional.cat és de 8,4 milions, en 13ena posició. El primer és ElMundo.es, que en té 22,4 milions. Per pàgines vistes a Catalunya, ElNacional.cat és el segon digital, amb 47 milions mensuals, per sota dels 92 milions de LaVanguardia.com. A Espanya ocupa la novena posició, amb 91 milions de pàgines vistes mensuals. El primer és ElMundo.es (440 milions) i el segon ElPais.com (256 milions). Són dades del març passat, que registren una situació semblant a la mitjana del 2021. En l’onada de gener del 2022, l’auditor oficial GfK, que fa servir altres criteris de mesura, situa ElNacional.cat en tretzena posició entre tots els digitals editats a Espanya, amb 468.768 usuaris diaris, immediatament per sota d’ElPeriódico+. LaVanguardia.com és el cinquè i Ara.cat el 21é.

En aquest sentit —beneficiar el digital i la llengua catalana— s’entenen millor les xifres. La Vanguardia perd prop d’1,5 milions d’euros en publicitat institucional del Govern entre les edicions impresa i digital. El 2021 va recaptar 2.474.695 euros, 1.477.351 euros menys que el 2020. No ho compensa amb l’increment de RAC1, l’emissora del Grupo Godó, líder a Catalunya, que rep 2.086.193 euros, quantitat semblant a la del 2020. El Periódico rep 1.731.375 euros entre l’edició impresa i la digital, 429.575 euros menys que el 2020. En canvi, el diari Ara va rebre 1.963.542 euros el 2021, dels quals 1.547.172 euros corresponen a publicitat institucional difosa a l’edició digital i 416.370 euros a la impresa. Són gairebé 300.000 euros més que l’any 2020. El Punt Avui també millora els ingressos per aquest concepte i salta dels 838.615 euros del 2020 als 1.161.840 del 2021. El Grup Som, editor de revistes impreses i digitals —Sàpiens, Cuina i webs locals, va rebre 792.125 euros el 2021, 59.782 euros més que l’any anterior. El Grup Nació Digital —traspassat fa unes setmanes a l’editora de Diari de Sabadell i Diari de Terrassa—, que edita Nació Digital i les seves edicions locals i  altres webs especialitzades, va rebre 459.787 euros el 2021, un terç menys que el 2020. El Grup Món no es mou d’on era: 167.757 euros el 2021 (166.233 el 2020). Vilaweb va ingressar 158.087 euros en publicitat institucional, 29.076 euros més que el 2020.

Si es mira la inversió per tipus de mitjà, a publicacions impreses s’hi van destinar el 2021 prop de 9,3 milions d’euros en publicitat institucional, un 13,7% menys que el 2020, quan aquesta categoria va rebre 10,57 milions. La despesa publicitària oficial en televisió creix un 6%, fins als 4,82 milions, la de ràdio es manté amb 5,82 milions, un 3% més que el 2020, i el digital marca molt la diferència, amb un 33% més de despesa que el 2020.