La Fundació Pfizer va celebrar a València el lliurament de premis de la 59 edició del programa educatiu 'Health Guardians 2030', una iniciativa que fusiona ciència, tecnologia, creativitat i sostenibilitat, amb l'objectiu de despertar vocacions STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) entre els més joves. L'acte va reunir estudiants, docents i mentors a la Ciutat de les Arts i les Ciències, en una jornada que va posar en relleu el talent juvenil i el compromís amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

A través d'una metodologia basada en la gamificación, el programa ha permès a l'alumnat desenvolupar solucions creatives a reptes globals relacionats amb els ODS, utilitzant com a eina l'entorn del videojoc 'Minecraft Education'. Aquesta aproximació facilita l'adquisició de competències clau com el pensament crític, el treball en equip, la comunicació, la creativitat i la responsabilitat social.

En l'edició 2024-2025 han participat 6.920 estudiants de 90 centres i 67 municipis d'Espanya, treballant en equip per identificar problemàtiques reals i proposar solucions sostenibles des d'una perspectiva científica i tecnològica. En total, en les cinc edicions del projecte han participat més de 25.000 alumnes de 5è-6º de Primària i 1r -2º de la ESO.

De totes les propostes presentades, els guardons d'aquesta edició han estat atorgats als següents centres educatius: Premi al millor Projecte Sostenible en Educació Primària: CEIP Infant Senyor Fernando (Màlaga). Premi al millor Projecte Sostenible en Educació Secundària: Col·legi Nostra Senyora de la Consolació (Madrid). Premi a la Innovació: IES Abdera (Adra, Almeria). Premi a la millor Comunicació: CPR Ángel de la Guarda (Nigrán, Pontevedra). Premi Minecrafter: CEIP Las Higuerillas (Requena, València).

Sergio Rodríguez, president de la Fundació Pfizer, va manifestar que "amb Health Guardians 2030 busquem despertar la curiositat científica, fomentar el pensament crític i reforçar el compromís amb la sostenibilitat des d'edats primerenques. Aquest projecte demostra que l'educació pot ser una eina poderosa per construir un futur més just, saludable i sostenible".

Des de l'àmbit docent, Mª Soledad Fernández Morales, professora de Computació i Robòtica en l'IES Abdera, a Adra (Almeria), va subratllar el valor formatiu del programa. "Participar en Health Guardians 2030 ha estat una experiència profundament enriquidora, tant per a mi com a docent, com per al meu alumnat. No només han comprès què són els Objectius de Desenvolupament Sostenible, sinó que ho han fet de forma lúdica i memorable. Les sessions de treball en aquest projecte es van convertir en les seves favorites de la setmana. A més, la iniciativa ha tingut un efecte multiplicador: professors d'altres assignatures ens han convidat a presentar el projecte en les seves classes. Ha estat una experiència transformadora a nivell de centre".

Finalment, per a Jordi Carrasco, director d'IGNITE Serious Play, entitat col·laboradora del projecte, "no és el mateix provar de sensibilitzar a tota una classe sobre una qüestió tan global i complexa com el canvi climàtic mitjançant una xerrada, que submergir a l'alumnat en una aventura a Minecraft on ells mateixos són els protagonistes. Aprendre a prendre decisions de forma conscient i informada és clau, i això s'aconsegueix de forma natural en Health Guardians 2030. Els videojocs no tenen per què fomentar la passivitat. Hem demostrat, una vegada més, que ben orientats poden convertir-se a potents eines educatives per crear, comunicar, col·laborar i transformar el món".