Les estadístiques assenyalen que un 85% dels treballadors a escala mundial no són feliços a la feina. A més, un estudi recent d'Ipsos assenyala que Espanya és el país més infeliç d'Europa i el penúltim a escala mundial. És possible ser feliç a la feina? Les empreses poden ser més rendibles cuidant les persones? La resposta és que sí. Així ho han explicat Oriol Segarra, CEO d’Uriach i autor de La evolución del liderazgo peregrino i Liderazgo peregrino i David Tomàs, CEO Cyberclick business angel i autor dels llibres de felicitat laboral La empresa más feliz del mundo i Diario de un millennial

En una taula rodona moderada pel CEO de Happÿdonia, Pedro López, i el CEO d'Efficient Happiness, Antonio Rodríguez, a l'Hotel H10 de Barcelona, els experts han donat les primeres claus per aconseguir-ho. "Cal ser natural, humil, demanar perdó quan toca. Però el més important és preguntar-se si als treballadors els brillen els ulls. Si veus que no, potser no és perquè la gent estigui o sigui avorrida sinó què estic fent jo perquè no els brillin els ulls. Aquest és el consell més important que es pot donar", detalla Segarra. 

"Com a primer pas, és important demanar a l'equip què els falta per estar millor a l'empresa. De vegades són petites coses. Nosaltres ho vam fer i vam rebre molts fulls plens de millores", remarca Tomás. 

felicitat feina el nacional anna solé sans

Pedro López, David Tomás, Oriol Segarra i Antonio Rodríguez / A.S.S.

Tots dos han insistit que ara les empreses són les persones. "Si no poses les persones al centre, t'equivocaràs", remarca el CEO d'Uriach. "Quan ets el fundador d'una companyia i no tens ganes d'anar a treballar alguna cosa va malament", explica el de Cyberclick. "I això em va passar a mi. Cal dir però que canviar la manera de treballar no és una cosa que es fa d'un dia per l'altre. Però hi ha un moment que sents que has de canviar".

"La necessitat de canvi hi ha de ser", remarca Segarra. "A partir d'aquí s'han de fer unes preguntes: on anem, per què, de quina manera hi arribarem i cal convèncer a la gent. Cal fer creure a l'equip que tots anirem a una. L'única manera de guanyar confiança és donar-la".

"Una persona és un cos, unes emocions. Les organitzacions han de posar-se dins les dimensions humanes, i per treballar bé t'has de trobar bé. Cal ajudar la gent a millorar la seva salut física perquè puguin treballar millor", detalla.

"El més important és participar" és una frase feta no gaire vàlida per a Segarra. "A la gent li agrada estar en una organització que guanyi, que creixi".

L'entrada dels millennials i la generació Z al mercat laboral

Tomás assegura que la majoria del seu equip són millennials i fins i tot ja hi comença a haver la generació Z. "És una manera diferent d'entendre la feina. La fidelitat amb l'empresa ha canviat. Abans era important estudiar i entrar en una empresa i quedar-s'hi. Ara s'ha educat per fer alguna cosa que els agradi. L'empresa que cuidarà de tu ja no sabem si existeix. Això fa que la vinculació amb la feina sigui diferent".

"Per mi, el feedback és molt important. Només amb cinc minuts diaris pots dir què fa bé un treballador i què ha de millorar", exposa. "Amb això, la gent ja se sent valorada".

feina unsplash

Unsplash

"En el nostre cas, el que diem és 'tu estaràs aquí un temps però hem d'intentar que aquest sigui el millor possible'", valora Segarra. "El que dic jo és que quan aquest treballador marxi, m'agradaria que pogués dir dues coses. Primer, que hagin estat els millors anys de vida professional i segon, que hagi crescut com a persona. Si aconseguim això, haurem crescut junts".

Segarra però comenta que és important saber quins són els somnis personals i professionals del treballador. "Què podem fer per aconseguir-los? Intentem reflectir que no és només que es comprometi el treballador sinó que aquest també tindrà un entorn".

Fitxar o no fitxar?

"Escalfar la cadira és una ximpleria", diu Segarra. "L'estrès ve en funció de com vius la feina". "Cal sortir del patró horari, no té cap sentit. No sé ni quantes hores treballa el meu equip. M'interessa l'energia amb la que es treballa", relata Tomás. "Si es fa amb ganes, estic segur que és pot arribar a fer amb la meitat del temps". "És interessant saber quantes hores es destinen a comentar els problemes de la companyia", conclou.