Tretze estudiants, dels 354 afectats, s'han vist obligats avui a repetir l'examen robat de Fonament de la Fiscalitat de la Universitat de Barcelona a l'estranger, on es troben realitzant un Erasmus o bé treballant, un d'ells a Mèxic, ha informat la UB. La Facultat d'Economia i Empresa de la UB ha repetit avui l'examen davant les sospites que quatre estudiants van robar el qüestionari i el van vendre a diversos companys per entre 20 i 300 euros.

Tots aquests alumnes es van sotmetre el passat 5 de juliol a l'examen, del tercer curs del grau d'Administració i Empresa, que es va invalidar pels indicis de robatori del qüestionari de l'assignatura de Fonaments de la Fiscalitat.

En total, onze estudiants que estan d'Erasmus a diverses universitats europees han hagut de repetir l'examen a l'estranger i dues persones més que treballen a l'exterior també ho han fet, en el seu cas a l'Institut Cervantes de Manchester (Gran Bretanya) i a l'ambaixada d'Espanya a Mèxic.

Fonts de la UB han assegurat que "s'ha trobat solució per a tots" els estudiants que no podran assistir en persona a la repetició de la prova a la Facultat d'Economia i Empresa, situada a l'avinguda Diagonal de Barcelona.

Els Mossos ho investiguen

La UB va posar el robatori de l'examen en coneixement dels Mossos d'Esquadra el juliol passat i els agents han realitzat una investigació que apuntaria que van ser quatre els estudiants que van accedir al correu d'un dels professors, van obtenir l'esborrany del qüestionari i les respostes de l'examen.

Les mateixes fonts han precisat que, quan els Mossos finalitzin la seva investigació, la universitat obrirà un expedient als suposats autors del robatori de l'examen, tres nois i una noia, que ja estarien identificats. La degana d'Economia i Empresa, Elisenda Paluzie, va decidir que es repetís l'examen per entendre que es tracta de la mesura "més justa" per garantir que tots els estudiants tinguessin les mateixes condicions a l'hora d'afrontar la prova.

Una denúncia anònima

De fet, les notes dels exàmens no es van arribar a comunicar als alumnes, davant els indicis que s'havia comès aquest robatori i que el qüestionari havia circulat entre els estudiants de forma majoritària. El robatori es va conèixer a través d'una denúncia anònima que va arribar a una professora de l'equip d'examinadors en un correu electrònic en el qual se li advertia que el qüestionari havia estat robat i venut a diversos estudiants.

Els professors van donar veracitat a aquesta denúncia anònima quan van comprovar que un nombre elevat d'alumnes havia comès un error idèntic, induïts perquè l'esborrany de l'examen que havien comprat incloïa les respostes que havia redactat el docent, amb la mateixa equivocació.