La xarxa de Rodalies està en obres. Són molts els projectes que s’estan desenvolupant de manera simultània en diversos punts del país, i això està tenint conseqüències en els horaris dels trens que circulen en aquesta xarxa ferroviària. Per posar un exemple, l’últim tren del dia en direcció a Terrassa (R4) des de l’estació de la plaça de Catalunya sortia fins fa poc a les 23:56, i ara ho fa a les 23:03. És gairebé una hora de diferència. I una cosa similar passa amb el que va a direcció Mataró (R1), tot i que només són trenta minuts: abans de les obres iniciades el 23 d’abril l’últim comboi abandonava el centre de la capital catalana a les 23:59, i ara ho fa a les 23:30. ElNacional.cat ha anat a visitar l’estació de Plaça Catalunya a última hora de la nit per parlar amb diversos passatgers afectats per aquestes obres.

 

A partir de l’1 de juny, però, arribaran més trens. Cap a Terrassa en sortirà un a les 23:33, i cap a Mataró un altre a les 23:45. De totes maneres, la Generalitat ha col·locat més efectius de NitBus per cobrir aquestes vacants. A l’exterior de la plaça de Catalunya, concretament a la ronda de Sant Pere, el bus N-64 surt en direcció a Terrassa a mitjanit, i deu minuts més tard parteix des del passeig de Gràcia l’N-80 en direcció a Mataró. Alguns dels seus passatgers expliquen a aquest diari que són persones que fins ara agafaven l’últim tren, i que ara s’han vist obligats a viatjar sobre rodes. Acostumen a arribar a casa més tard del que ho feien abans, i asseguren que viatjar sobre raïls és sempre “més còmode”. De fet, algun passatger de tren ens ha reconegut que ha hagut de demanar a la feina de sortir una mica més d’hora per poder tornar a casa sense necessitat d’haver d’esperar el bus.

Haver d’alterar els teus horaris

Una solució lògica però empipadora davant d’aquest escenari és el d’alterar els teus propis horaris. És el cas de la Inés, una passatgera que cada nit torna cap a Terrassa i que, segons explica a ElNacional.cat, ha hagut de demanar a la seva feina de sortir uns minuts abans per poder agafar l’últim tren. Prefereix prescindir del NitBus i viatjar amb tren, un mètode de transport que també utilitza la seva filla diàriament per anar a l’escola i que, per culpa dels seus retards constants, "arriba tard a classe”. “Sempre li dic que surti una estona abans de casa”, afegeix. El mateix li passa a l’Aleix, un jove de Mataró que treballa al Liceu i que surt tard per culpa de l’Òpera: “Demano de sortir sempre una mica abans, però algun cop m’he hagut de quedar a dormir a casa d’un amic”.

La desconfiança

Un servei que constantment té incidències acaba generant desconfiança entre els seus usuaris. Això és el que li passa al Moha, que va cap a Terrassa, i a la Cèlia, que agafa el tren de Mataró per baixar a Vilassar de Mar. El noi declara una idea sorprenent: “Intento evitar agafar l’últim tren perquè no sé mai si me'l trobaré o no”. Explica que acostuma a arribar a les onze de la nit a l’estació de Plaça Catalunya i que, depenent del que vegi a les pantalles de l’andana, sovint tria tornar a casa amb NitBus o fins i tot en taxi. A la Cèlia, per la seva banda, la situació li genera neguit i afirma que ha d’anar “corrent cap a l’estació perquè no sé mai a quina hora sortirà”. També descarta agafar el bus perquè "és més còmode" el servei ferroviari.

 

NitBus

Minuts abans de les dotze de la nit, a la superfície, algunes persones esperen el NitBus que parteix de la plaça de Catalunya a mitjanit, ja que ara no ho fa el tren. L’Iván és a la parada de la ronda de Sant Pere a punt d’agafar l’N-64 cap a Terrassa. Explica que fins fa poc agafava el tren per tornar a casa, i que ara es veu obligat a viatjar sobre rodes, un fet que el fa arribar a casa una mica més tard que no pas si viatgés a través de les vies. El mateix li passa a un altre jove que també es diu Aleix. “Aquests dies trobo a faltar l’R4, ja que el tren és més còmode”, manifesta.

A pocs metres d’ells, al passeig de Gràcia entre el carrer Casp i la Gran Via, hi ha en Rafael. Ell agafarà l’N-80 cap a Mataró a les 00:10. És l’única manera que té de tornar a casa després que li hagi desaparegut el tren que sortia del centre de Barcelona a mitjanit. Ara bé, en el seu cas assegura que amb aquest mètode de transport triga el mateix per arribar a casa, però admet que anar en tren “és més còmode”.

gente esperando bus paseo gracia - mar acero
Passatgers esperant el NitBus al passeig de Gràcia / Foto: Mar Acero

Les obres

El motiu pel qual la xarxa de Rodalies pateix tots aquests desajustaments en els seus horaris es deu a les obres que hi ha arreu del país. Concretament, hi ha obres relacionades amb el corredor mediterrani, amb la integració urbana de l’estació de Sant Feliu, amb el soterrament de les vies de Montcada i Reixac i amb la integració de les vies a l’estació de la Sagrera, així com obres a l’estació de Molins de Rei. Aquests projectes afecten l'R1, l’R3, l’R4, l’R4, l’R7, l’R12 i l’RG1.

Davant d’això, s’ha pres també la decisió de crear horaris cadenciats. És a dir, que ara el passatger, en comptes de memoritzar les hores concretes a les quals surt un tren, sap que els combois circulen cada 10 o 15 minuts aproximadament. I això si no fan tard. Durant la nostra visita a l’estació de Plaça Catalunya, el tren que anava cap a Terrassa va passar vint minuts més tard de l’hora en què estava programat. Més puntual va passar el de Mataró, però els usuaris asseguren a aquest diari que és habitual que l’últim tren del dia acabi passant força més tard del que està programat.