L’Aliança per garantir la presència digital del català denuncia la pèrdua de rellevància en els resultats de cerca en català a internet. L'ens ha elaborat un estudi que analitza el trànsit web de 639 llocs web multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial. Una de les conclusions és que Google ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català. Concretament, en el 66,5% dels llocs web analitzats l’opció de llengua en català ha vist reduïda la seva visibilitat respecte al contingut equivalent en castellà.

Hi ha una correlació entre el descens de la visibilitat de les pàgines en català i l'augment en el cas del castellà. Això significa que "la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana". Així doncs, les pàgines en català perden tràfic des de fa temps. Però, per què? Segons l'Aliança, existeix "una coincidència temporal de les incidències, un punt de trencament de les tendències, cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema". 

L’Aliança ha lamentat que els cercadors han deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català dels webs multilingües "ha perdut visibilitat als resultats de les cerques" amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari. L'ens ha remarcat que en aquest context "la llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa i calen mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior".

La tasca de l'Aliança 

El passat mes de març va néixer l'Aliança per garantir la presència digital del català. Formen part de la iniciativa l'Amical Wikimedia, Fundació.cat, Institut d’Estudis Catalans, Institut Ramon Llull, Òmnium CulturalPlataforma per la Llengua, Softcatalà i WICCAC. La seva tasca principal és la de monitorar, diagnosticar, proposar i representar els drets lingüístics de la societat civil catalanoparlant en l’àmbit digital. 

Justament, quan es van presentar ja van remarcar que una de les principals preocupacions és l’actual pèrdua de rellevància en els resultats de cerca web en català. Les entitats promotores, amb el suport de la Generalitat, han identificat vuit àmbits del món digital on la presència del català no és satisfactòria o bé reclama una atenció especial, com ha detallat Cuesta: contingut web, aplicacions mòbils, xarxes socials, plataformes audiovisuals, automoció, electrodomèstics, assistents de veu i intel·ligència artificial.