Amb les dades publicades per Barlovento Comunicación, el consum de televisió lineal a Espanya el mes d'abril passat va disminuir un 9% sobre el mateix mes de l'any passat. Això suposa 180 minuts de consum per persona cada dia, 17 minuts menys que l'any passat. La qual cosa representa el consum més baix registrat en l'històric de mesurament.

En contraposició, el consum de televisió per consumir continguts gravats, internet i altres usos (jocs i ràdio TDT) augmenta un 5% sobre el període anterior, la qual cosa suposa 40 minuts per persona i dia. Les franges d'edat que fan més ús d'aquests serveis són les de 4-12 anys, amb 56 minuts, i 25-44 anys, amb 55.

El total de l'ús del televisor per persona i dia és de tres hores i quaranta minuts, dotze minuts menys que el mateix mes del 2022. Aquesta reducció suposa un 5% menys.

Respecte a la totalitat de persones que consumeixen televisió lineal, la mitjana diària és de 28,5 milions d'espectadors (61,6% de cobertura) i la mitjana mensual és de 43,7 milions d'espectadors (94,5% de cobertura). Un 6% de la població (2,6 M) no ha mirat en cap moment la televisió a l'abril.

El consum, a més, és variat depenent del gènere, l'edat i la comunitat autònoma. Les dones consumeixen 194 minuts de mitjana de televisió davant els homes, que en consumeixen 165. El rang d'edat que més consumeix és el dels més grans de 64 anys, amb 323 minuts, i el que menys el de 13 a 24 anys, amb 65 minuts diaris. Respecte a les comunitats autònomes, la que més mira la televisió és Astúries, amb 206 minuts, i la que en fa un consum més baix és Catalunya, amb 161.

Rànquing de cadenes

El rànquing de cadenes està encapçalat per Antena 3, amb un 12,9% de quota de pantalla, seguida per Telecinco (11,4%), la primera de TVE (9%), les autonòmiques (8,5%), La Sexta (5,8%) i Cuatro (4,8%). Els tres primers grups editorials per quota de pantalla són Mediaset, amb un 26,5%; Atresmedia, amb 25,9%, i RTVE, amb 14,3%. Per tant, el duopoli del mercat publicitari de la televisió a Espanya supera per molt poc el 50% del consum de la televisió.

Mentre el consum de la televisió a nivell general està en clar retrocés, els canals temàtics de pagament aconsegueixen el seu màxim mensual, amb una quota de pantalla de l'11,1%. El nombre d'espectadors ascendeix a 21,3 milions, la qual cosa suposa un 46% de cobertura de la població espanyola. El rànquing de cadenes de pagament l'encapçala DAZN LaLiga i LaLigaTV per M+, que tenen una quota de mercat del 0,6% amb 5,4 milions d'espectadors.

Les autonòmiques, la millor audiència

També les televisions autonòmiques obtenen a l'abril la millor audiència des del 2013. En conjunt tenen una participació del 8,5%. La cadena amb més quota és TV3 (13,6%) i Aragón TV (12,1%) amb el millor mes de la seva història. Canal Sur aconsegueix el seu millor mes d'abril des del 2017, amb un 9,3%, i Telemadrid des del 2020, amb un 5,3%.

Des del final de la pandèmia, moment en què el consum de televisió a Espanya va tornar a créixer, les dades mantenen una tendència decreixent, fins que han arribat a la dada històrica del mes d'abril. A més, el perfil del televident mitjà és cada vegada més gran i evidencia que les noves plataformes de consum audiovisual estan canviant els costums d'un nombre cada vegada més gran de persones. Aquesta realitat palpable suposa un repte majúscul per a les companyies hegemòniques d'aquest sector i que expliquen moviments com la pròxima emissió a Cuatro d'un contingut reeixit en altres plataformes com ara la King League.