L'administració de l'Estat mou fitxa per regular l'accés dels menors d'edat a la pornografia, els continguts violents o les apostes en línia. L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha creat un mètode anònim de verificació d'edat per a impedir que els menors accedeixin a contingut "inadequat" per a la seva edat, a través d'una aplicació en la qual treballa la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT) i que es llançarà l'estiu vinent. D'aquesta manera, els continguts que estan etiquetats com a inadequats per als menors per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) —com el porno, la violència o els portals d'apostes— i que ja estan obligats per llei a establir mecanismes de verificació d'edat "no tindran excuses" per a no complir amb aquesta obligació. I si no ho fan, s'enfrontaran a multes que poden suposar entre el 2 i el 3% de la seva facturació anual.

Segons ha presentat aquest dijous l'AEPD, l'aplicació mòbil estarà disponible per a tots els sistemes operatius, de manera que si una persona vol veure amb el seu mòbil o tauleta contingut per a adults, la pàgina web o plataforma s'asseguri de comprovar que aquest usuari té descarregada aquesta aplicació que demostra que és major d'edat. En el cas dels ordinadors o les consoles de videojocs, la mateixa aplicació emetria un codi QR, que podria ser llegit pel dispositiu, per a confirmar que l'usuari està autoritzat per a accedir.

Un DNI digital, però anònim

Aquest mètode vindria a substituir l'habitualment utilitzat fins ara, que és l'"autodeclaració" per part de qualsevol usuari que amb un només 'clic' respon a la pregunta de si és major d'edat que apareix en una finestra emergent, mecanisme que segons les autoritats s'ha demostrat insuficient, ja que és fàcilment sortejable mentint. Aquesta espècie de certificat funcionaria de manera similar al certificat electrònic que s'usa habitualment per a fer tràmits en xarxa i també seria expedit per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre a partir d'un document oficial com el DNI, el passaport o el permís de conduir. Però amb la particularitat que seria anònim: només acredita que el seu posseïdor és major d'edat i, per tant, no comparteix amb el proveïdor de continguts més dades de l'usuari com el seu nom, cognoms o edat exacta, la qual cosa evita el perfilat massiu o la recopilació i tractament de dades personals.

"Vetllarem perquè a TikTok no estiguin els nens de 9 anys"

La presidenta de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, Mar España, ha explicat que aquest mètode també serviria per a restringir l'accés de menors de 14 anys a les xarxes socials: "vetllarem perquè a TikTok no estiguin els nens de 9 anys", ha afirmat. Els responsables han assenyalat que aquest mètode és el resultat d'un treball "interministerial", en el qual ha estat implicat el Ministeri de l'Interior i el de Transformació Digital, entre altres institucions. Neix d'una preocupació per l'accés prematur i abusiu per part dels menors a continguts inadequats: segons les dades assenyalades per Mar España, el 60% dels adolescents consumeixen pornografia i s'inicien en el consum, de mitjana, als 12 anys.

Regular, com l'alcohol i el tabac

De la mateixa forma que s'ha regulat l'accés precoç al tabac o a l'alcohol, perquè l'"evidència científica" demostra que el seu consum en etapes "crítiques" del desenvolupament cerebral és perjudicial, encara queda "molt per fer" en el camp d'internet i les xarxes socials, ha lamentat la responsable de l'AEPD. Sobre la capacitat de l'Agència per a garantir que els proveïdors de contingut implementin est o un altre sistema de verificació d'edat que compleixi amb els requisits establerts per aquest organisme, recollits ara en un decàleg, la seva presidenta ha assegurat que "es podrà obligar a tots".

Així ho avala la Llei General de Comunicació Audiovisual, el Reglament General de Protecció de Dades i, a escala europea, el Reglament de Serveis Digitals, que entrarà en vigor el mes vinent de febrer. I per a això, al marge de la seva capacitat sancionadora, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades farà una labor de pedagogia i conscienciació amb les mateixes empreses tecnològiques, amb la qual té previst començar a reunir-se, amb la finalitat de divulgar aquest mecanisme.