Ensurt en un tren de la línia R1 de Rodalies que feia el trajecte entre Mataró i l'Hospitalet de Llobregat quan a les 16.30 hores d'aquest dijous ha descarrilat part del tren a l'entrada del túnel de la Sagrera. Segons ha informat Adif, en un primer moment no s'han registrat ferits, però els 60 viatgers han estat transbordats a un altre tren. A primera hora d'aquest matí de divendres encara se circula per via única, tot i que l'afectació era mínima. A partir de les 10 del matí, s'ha recuperat la normalitat.  La incidència ha provocat una afectació en el servei a les línies R1 i RG1, que oferiran dos trens per hora i sentit, i també en la circulació de les línies R3 i R4, que pateixen retards que s’aniran recuperant progressivament.

La caiguda de blocs de formigó provoca el descarrilament

El que ha provocat el descarrilament ha estat la caiguda de blocs de formigó al costat de la via, segons ha informat Betevé. En concret, s'ha produït la sortida d'un "bogie", una peça de dos eixos que constitueix l'estructura rodant sobre la qual descansen els vagons del tren. En concret, els fets han ocorregut al carrer de Jaume Brossa amb via Trajana.

El tren ha descarrilat en una zona on hi havia uns grans blocs de formigó al mig de la infraestructura, segons ha pogut saber l'ACN. Fonts d'Adif no han descartat ni confirmat que aquests blocs hagin estat responsables del descarrilament i han indicat que hi ha una investigació en marxa per aclarir les circumstàncies del fet. Això sí, han dit que la seva prioritat és restablir el servei com més ràpidament millor i que les tasques tant d'encarrilament com de reparació de la infraestructura que hagi pogut resultar malmesa es faran durant la matinada per no interferir en la prestació del servei.

Després que s'hagi produït el descarrilament, Protecció Civil ha activat el pla Ferrocat en fase de prealerta, però pocs minuts després, un cop s'han evacuat els passatgers, l'ha desactivat. 

Què és el pla Ferrocat?

El pla Ferrocat és el Pla d'emergències en transport de viatgers per ferrocarril que té com a objectiu avisar als serveis d'emergències en cas d'incidents als diversos serveis ferroviaris de Renfe, Adif, FGC o el Metro de Barcelona. El pla diferencia entre la fase de prealerta i alerta. La primera s'activa quan hi ha una incidència que no afecta les persones o la infraestructura, però en el moment que hi ha un risc per a les persones, es passa a fase d'alerta. Els accidents ferroviaris, sigui per col·lisió o descarrilament, o en cas d'enrotllament, són moments en què s'activa aquest pla.

Des que es va posar en funcionament l'any 2009, un dels seus principals beneficis ha estat que els passatgers poden rebre informació sobre l'avaria si truquen al 112, ja que abans les empreses no estaven obligades a comunicar les incidències.