L'ensaladilla continua sent un dels plats més presents i consumits a la restauració espanyola, especialment durant els mesos d'estiu, i és present en set de cada deu cartes dels restaurants espanyols. Diversos estudis i anàlisi de tendències, com els realitzats per plataformes del sector horeca (TheFork, Hosteleo) i consultores especialitzades en consum com Kantar o Nielsen, situen l'ensalada entre les tapes més presents a la restauració espanyola.

Algunes fonts assenyalen que podria estar al voltant del 70% de les cartes de bars i restaurants de cuina tradicional, especialment els mesos de més afluència com primavera i estiu. “El seu èxit s'explica per la versatilitat, la senzillesa d'execució i la rendibilitat. És un plat de baix cost de producció, fàcil de preparar en volum i amb alta rotació, cosa que el converteix en una opció recurrent per a hostalers que busquen propostes d'alta demanda i bon marge.”, afirma Peio Cruz, xef líder d'Unilever Food Solutions.

La recepta més habitual –a base de patata, ou, hortalisses cuites, tonyina i maionesa– conviu avui amb versions més elaborades que inclouen ingredients premium, bases cruixents o noves tècniques de presentació. Aquesta evolució ha reforçat el paper de la maionesa a la recepta, més enllà de la seva funció com a condiment, és clau per a la textura, estabilitat i sabor final del plat.

En aquest context, molts cuiners professionals opten per maioneses que ofereixin sabor, textura i bon comportament al cuinat, factors essencials per obtenir un resultat homogeni. En les tres últimes edicions del Campionat Nacional d'Ensaladilla Rusa, celebrat en el marc del congrés Sant Sebastià Gastronomika, els xefs guanyadors —Alén Tarrío, Mª Carmen Bedía i Pello Noriega— van utilitzar maionesa Hellmann's a les seves receptes premiades. I és que tres anys consecutius ja no és casualitat, la qualitat d'aquest ingredient clau comú en reforça la posició com una de les referències més reconegudes pel sector professional.

"Que tres cuiners diferents, en tres edicions consecutives d'un concurs tan rellevant com Gastronomika, hagin triat la nostra maionesa per a les seves ensaladilles premiades, parla per si mateix. Per a nosaltres és una validació molt valuosa, perquè són els mateixos xefs els qui confirmen que Hellmann's funciona en cuina professional i compleix el que necessiten", destaca Peio.

Alén Tarrío (Pampín Bar, 2024), Mª Carmen Bedía (La Vinya de l'Henao, 2023) i Pello Noriega (Castro el Gaiteru, 2022); xefs guanyadors de les darreres tres edicions del Concurs Gastronomika Sant Sebastià amb la seva recepta d'ensalada i col·laboradors de Hellmann's.

Hellmann's forma part del portfoli d'Unilever Food Solutions, la divisió d'hostaleria d'Unilever, indica que treballa “estretament amb professionals de la restauració per oferir solucions pràctiques i adaptades al dia a dia de les cuines. A més de productes dissenyats per al canal horeca, la companyia desenvolupa recursos formatius, assessorament tècnic i materials de suport per facilitar la feina de cuiners i responsables de cuina a tot el país”.

"L'ensalada és un d'aquells plats que ho té tot; tradició, flexibilitat i marge. Des d'Unilever Food Solutions treballem perquè els professionals puguin oferir-la amb la màxima qualitat, incorporant productes que els ajudin a mantenir el sabor i la textura a cada servei", assenyala el xef.

Des d'Hellmann's s'ha volgut retre homenatge a aquesta recepta emblemàtica amb la creació d'un receptari descarregable que recull les versions guanyadores del Campionat Nacional d'Ensaladilla, celebrades al congrés Sant Sebastià Gastronomika. Aquest receptari reuneix les receptes premiades per Alén Tarrío (Pampín Bar, 2024), Mª Carmen Bedía (La Viña del Henao, 2023) i Pello Noriega (Castro el Gaiteru, 2022).