Les empreses concessionàries dels serveis de bus interurbà hauran de disposar de personal amb coneixements de llengua catalana per garantir l'atenció en català als usuaris del transport públic. Plataforma per la Llengua ha anunciat que el Govern ha accedit "finalment" a incloure aquesta clàusula a la llei de mesures d'acompanyament dels pressupostos per incorporar una obligació que l'entitat, juntament amb Promoció del Transport Públic (PTP), havien reclamat per "garantir els drets lingüístics dels usuaris". La mesura, que esmenarà tant la llei que organitza les condicions com el decret que les va allargar aquest mes de maig, sense incorporar el requisit de català, afecta també les pròrrogues als contractes vigents que tenen concedits empreses com Moventis (Sarbus i Sarfa), Sagalés, Monbus (Hispano Igualadina), Hife, Alsa (Alsina Graells), Plana i Teisa, entre d'altres.
Segons especifiquen des de Plataforma, la llei establirà ara que les concessionàries hauran de garantir els drets lingüístics dels usuaris i reconeix expressament que el català s'ha de poder fer servir amb normalitat en la prestació del servei. Pel que fa a les empreses que ja ostenten concessions de transport interurbà, el text establirà que les empreses hauran d'assumir el compromís de garantir l'atenció en català, tot disposant de personal amb un coneixement de català "adequat, proporcional i suficient" per atendre la ciutadania en aquest idioma. La nova norma també especificarà que el personal que desenvolupi funcions de conducció, inspecció, informació, atenció als usuaris o gestió d'incidències haurà d'acreditar, com a mínim, un nivell B1 de català. Incomplir el requisit lingüístic podrà comportar mesures correctores i sancions.
No es va fer al maig, però ara sí
L'organització recorda que el maig passat ja va intentar que la pròrroga de les concessions de bus interurbà incorporés obligacions lingüístiques per a les empreses operadores, però que el decret va ser convalidat pel Parlament sense incorporar-hi cap obligació, amb els vots favorables del PSC, ERC, Junts i el PP. Aleshores, Plataforma per la Llengua va reclamar que els partits aprofitessin qualsevol via legislativa disponible per corregir aquesta mancança, i finalment s'ha fet a través de la Llei de mesures d'acompanyament als pressupostos.
Per aquesta raó, destaquen que els canvis que s'incorporen ara demostren que "la reivindicació era perfectament viable" i lamenten que el Govern no les introduís d'inici en la pròrroga de les concessions de busos interurbans i que calgués esperar a una modificació posterior per assegurar "uns drets que haurien d'haver estat previstos des del primer moment". Malgrat les crítiques, l'entitat valora positivament el contingut final de la reforma i la normalització del català en serveis públics externalitzats que suposa.
