L'Associació d'afectats del vol de Germanwings GWI 9525 als Alps ha demanat canvis legislatius a les institucions públiques per salvaguardar la seguretat dels passatgers i que no es primi la privacitat d'un individu en perjudici de la "seguretat global", han informat aquest diumenge en un comunicat.

Ho han dit després de conèixer l'informe definitiu de l'Oficina d'Investigacions i Anàlisis per a la Seguretat de l'Aviació Civil de França (BEA) que s'ha revelat aquest diumenge a París, un any després del succés, i han insistit que s'han de prendre les mesures necessàries perquè les empreses compleixin amb la seva obligació de tenir mecanismes suficients de control dels seus empleats.

L'associació ha assenyalat que l'informe acredita que el sistema que fins ara estava en funcionament ha fallat "enormement", i han insistit que les institucions públiques i privades tenen l'obligació de vetllar per la seguretat de tots els ciutadans. En el seu informe definitiu, la BEA va indicar que Lubitz havia començat a exhibir, al desembre del 2014, símptomes consistents amb un "episodi psicòtic-depressiu", que va consultar amb diversos metges, cap dels quals va advertir en un primer moment de la seva situació a les autoritats.  

La BEA ha instat les autoritats europees que incrementin les seves investigacions sobre presumptes incapacitats dels pilots, en particular, si hi ha sospites de problemes psiquiàtrics, i que s'endureixin els controls sobre aquells que siguin declarats capacitats per volar tot i presentar un historial de malalties mentals.

L'accident

El vol 9525 de Germanwings era un trajecte regular entre Barcelona i Düsseldorf de la companyia alemanya que el 24 de març del 2015 es va estavellar a la població de Prats de Blèuna Auta, prop de la localitat de Barceloneta de Provença. L'avió que cobria el trajecte era un Airbus A320 i duia 144 passatgers, 2 pilots i 4 tripulants. Tots van morir en l'accident. Es tracta del pitjor estavellament de l'aviació europea en els darrers cinc anys i el segon sinistre d'una aerolínia de baix cost a la Unió Europea.

El pilot va sortir de la cabina en un moment del vol, i el copilot la va bloquejar impedint que entrés mentre ell portava el vol a la deriva. En resposta a l'accident i les seves circumstàncies, el fet que el copilot va estavellar l'avió deliberadament, les autoritats d'aviació del Canadà, Nova Zelanda, Alemanya i Austràlia van crear noves regulacions que obliguen a estar presents dues persones autoritzades a la cabina del pilot en tot moment.