Un cop ha quedat confirmat que l'accident de Germanwings, succeït el 24 de març de l'any passat, del vol de Barcelona a Düsseldorf va ser provocat voluntàriament pel copilot alemany Andreas Lubitz que "patia trastorns mentals greus", l'informe final del departament d'enquestes i anàlisis per la seguretat de l'aviació civil (BEA) recomana noves mesures de control mèdic dels pilots. D'aquesta manera, el director del BEA, Remy Jouty ha confirmat el caràcter voluntari de l'accident alhora que ha demanat assolir "un millor equilibri" entre el secret mèdic i la seguretat pública.

L'informe de la investigació ha explicat que Lubitz patia depressió i va modificar intencionadament els comandaments del pilot automàtic perquè l'avió comencés a descendir, sense respondre en cap moment les trucades dels controladors ni als cops de porta a la cabina.

Secret i ajut mèdic

Davant la constatació que alguns especialistes coneixien els trastorns i la professió de Lubitz i no ho van comunicar a les autoritats aeronàutiques o Lufthansa, que era la seva empresa, el BEA ha remarcat la importància d'una regulació més ben definida que especifiqui quan s'ha de trencar el secret mèdic. Seguidament, l'organisme ha explicat que hi ha reticències per part dels pilots a l'hora de declarar els seus problemes i buscar ajuda mèdica, ja que impera la por de perdre una llicència amb "atractiu i una elevada inversió financera". Malgrat això, s'ha instat als operadors a implementar mesures que mitiguin els riscos socioeconòmics vinculats a la pèrdua de llicència per raons mèdiques. 

D'altra banda, el BEA no ha volgut donar gaire importància a la presència obligatòria de dues persones en la cabina de vol, ja que malgrat que va "en el bon sentit", no pot garantir que s'evitin accidents, especialment suïcidis. Ara bé, sí que s'ha mostrat convençut que s'hauria de promoure l'aplicació de grups de suport pels pilots i definir les modalitats específiques en què la normativa de la Unió Europea permet pilotar mentre s'estan prenent medicaments antidepressius. Finalment, Jouty ha volgut advertir que "som conscients que es tracta d'un problema difícil. No podem pretendre que siguin mesures cent per cent eficaces".