Élite Taxi, l'organització que ha liderat la lluita contra Uber i Cabify a Barcelona, ha decidit professionalitzar-se i començar a cobrar una quota als seus associats, a la vegada que planeja obrir una oficina a Brussel·les per exercir de 'lobby' a Europa amb l'assessorament d'experts de diversos àmbits.

Tito Álvarez és el portaveu i la cara visible d'aquesta associació professional, que va néixer el 2014 a la capital catalana i que s'ha convertit en la primera organització del sector a Catalunya, amb més de 2.300 associats, principalment a Barcelona. Élite Taxi, a més, s'ha estès a més d'una desena de ciutats espanyoles i a l'estranger, com París, Marsella, Roma, Nàpols, Brussel·les, Buenos Aires o Sao Paulo, amb una organització autònoma a cadascuna d'elles.

Assemblea taxis Catalunya Tito Álvarez 10   Sergi Alcàzar

A Barcelona, quinze persones estan actualment al capdavant de l'entitat de forma "totalment desinteressada", malgrat les hores de dedicació que requereix aquesta responsabilitat, ha explicat Tito Álvarez en una entrevista amb Efe.

"Professionalitzar" l'organització

Amb la finalitat de fer Elite Barcelona "sostenible en el temps" i capaç d'afrontar amb possibilitats d'èxit els nous reptes del sector, els seus impulsors han decidit "professionalitzar" l'organització, que a partir d'ara es finançarà amb quotes de socis.

"Arriba un moment en què la situació es fa insostenible i cal fer el salt per anar a totes", ha explicat Álvarez, que treballa des de fa cinc anys com a assalariat en el taxi, ja que no té llicència, i dedica almenys quatre hores al dia a qüestions vinculades amb Elite Barcelona, amb la minva econòmica que això li comporta.

L'objectiu és que a partir d'abril els taxistes associats a Elite comencin a pagar una quota de 30 euros al mes: "És el que costa una carrera a l'aeroport", apunta Álvarez, que assenyala que els diners recaptats serviran per sufragar les actuacions que impulsi l'organització i compensar les hores que els dirigents dediquin a acció sindical.

"Volem jugar la Champions"

Elite Barcelona, que a partir d'ara passarà a anomenar-se Élite Taxi Catalunya, té previst també contractar experts de reconegut prestigi que els assessorin en els àmbits jurídic, econòmic i tecnològic. "Volem jugar la Champions i per a això necessitem gent de primer nivell", ressalta el líder dels taxistes. Un d'aquests professionals serà l'exjutge Elpidio Silva, qui ja ha representat Elite en la batalla legal oberta pel sector del taxi contra plataformes com Uber i Cabify.

Tito Álvarez subratlla, en aquest sentit, que sense l'ajuda de l'exjutge el taxi català no disposaria avui dia d'un decret llei que restringeix l'activitat dels VTC. "En el futur volem seguir treballant al seu costat, perquè pensem que té molt per seguir aportant", destaca.

EL NACIONAL Tito Álvarez taxis   Sergi Alcàzar

Aquest petit grup d'experts -els altres noms s'anunciaran en els pròxims dies- s'encarregarà d'elaborar informes, representar el taxi en reunions amb administracions, participar en conferències o defensar els interessos del sector a Europa.

Oficina a Brussel·les

I és que Elite es planteja obrir una oficina a Brussel·les (Bèlgica) que representi els interessos dels taxistes de tot Europa i que, amb l'ajuda d'aquests experts, exerceixi de "lobby" davant institucions com la Comissió Europea o l'Eurocambra. "Els diners de l'organització serviran per tenir professionals que ens defensin i que sàpiguen del que parlen", ha dit Álvarez.

Un altre dels projectes en els quals treballa ara Elite Barcelona és en la creació d'una aplicació per a mòbils que permeti a persones en situació de vulnerabilitat econòmica accedir al servei de taxi a un preu més assequible.

"Volem demostrar a la societat que el que no aconsegueixen fer els polítics ho aconseguirà el taxi", ha indicat Álvarez, que ha demanat, perquè el projecte tiri endavant, la implicació de les administracions i també d'almenys 2.000 taxistes.