La crisi del coronavirus ha tingut diferents incidències. Més enllà de la crisi sanitària i l'econòmica, la de l'educació fa temps que treu el nas tímidament. Els experts asseguren que la situació del confinament per la Covid no ha provocat una crisi en el sector però sí que ha posat de manifest que algunes coses no van bé des de fa temps. 

L'escola i el sistema d'aprendre no s'ha adequat al món que als infants els tocarà viure, explica el director de Reimagine Education Lab, Xavier Aragay. "L'objectiu no és posar un currículum inabastable, així com tampoc pot ser que dels 3 als 18 anys, la finalitat sigui anar passant de curs", detalla. "L'objectiu de l'escola és anar educant, fer que s'aprengui amb sentit perquè aprendre sense sentit no té, valgui la redundància, sentit".

nen jugant unsplash

Nen jugant / Unsplash

D'aquesta manera, Aragay assenyala que hi ha coses que el coronavirus ha posat de manifest, que entendre les emocions, saber què ens passa i saber-ho interpretar és molt important. Ser creatiu i saber resoldre problemes també és clau per enfrontar-se al dia a dia de la vida adulta. Així, mentre alguns estan preocupats pel currículum o pels continguts que no s'han impartit, a d'altres els preocupa que no s'eternitzi aquesta incapacitat emocional.

"Quan hem tingut una situació, hem hagut de pensar a què hem d'enfocar-nos i en l'aprenentatge dels alumnes", explica l'investigador en psicologia cognitiva de la memòria i aprenentatge en el context escolar i director de la International Science Teaching Foundation, Héctor Ruiz Martín. "Necessitem pensar en models que ens ajudin a agafar aprenentatges significatius. Una manera diferent t'entendre el món i ser crítics amb la informació que arriba".

En aquest sentit, Aragay manifesta que sense vincle és més difícil aprendre però que el confinament ha ensenyat que amb la presencialitat no n'hi ha prou per crear-ne un. 

"Fer-te teves les coses"

Ambdos coincideixen, és clar, que per a aquest setembre no es pot canviar tot. "Aprendre vol dir fer-te teves les coses", recorda el director de Reimagine Education Lab. A més, recorda que a alguns nens els ha anat molt bé el confinament. "Han tret bones notes o han fet alguns treballs increïbles. Per tant, ha aportat algunes coses positives que cal aprofitar".

nens tecnologia unsplash

Un nen amb una tauleta, element que ha ajudat a molts infants a mantenir-se connectats durant el confinament / Unsplash

Així, Ruiz Martín destaca que "l'escola no pot ser substituïda" però admet que la tecnologia "permet tenir un vincle més gran amb l'aprenentatge". Coincideix amb Aragay i la sensació que sembla que "hem oblidat ensenyar a aprendre, treballar amb els hàbits, rutines, estratègies, maneres d'organitzar-se i gestionar la seva autonomia". 

I fer servir estratègies per estudiar és quelcom essencial perquè sinó "el temps que dediquen a estudiar no és efectiu", subratlla. D'aquesta manera, comenta que hi ha estratègies per aprendre i aprovar a curt termini. Malgrat tot, es pregunta per a què. El fet de fer servir tècniques efectives, a banda d'ajudar a retenir més temps els coneixements, fa que "en saber d'una cosa sigui més fàcil aprendre coses noves". 

Ens han ensenyat a aprendre?

Davant d'aquesta pregunta, es podria mirar enrere i intentar recuperar alguns continguts de l'escola. Fer una anàlisi morfosintàctica. Una equació de segon grau. Les capes de la Terra. Les revolucions. Però, per a Ruiz Martín "no ens han ensenyat a aprendre". "Han intentat ajudar-nos a aprendre, ens han dit quins exercicis havíem de fer però no ens han dit quina és la manera més efectiva d'aprendre", conclou.