La crisi sanitària del coronavirus està tenint i tindrà altres conseqüències. La més òbvia, és l'economia. Un 60% dels enquestats per la companyia d'investigació de mercats d'opinió Ipsos considera que el menjar, productes i serveis ha incrementat molt des de l'arribada de la Covid-19. En concret, el preu dels aliments, productes del rebost són els que han pujat més pel 63% de la població, seguit pels preus dels subministraments com l'electricitat, l'aigua i l'internet amb un 39% o els productes d'higiene personal (28%), productes per a la salut (27%) i productes d'entreteniment (25%).

L'enquesta, que es va realitzar entre el 22 de maig i el 5 de juny en 26 països de tot el món, ressalta que Espanya és un dels països on la percepció d'encariment ha estat més alta, del 68%, només per darrere de Bèlgica (79%).

Per als espanyols, l'alimentació és el que més s'hauria encarit tot i que també es  percep com una pujada important la dels subministres i impostos. 

alimentació unsplash

Fruites i verdures / Unsplash

Per altra banda, la moda hauria baixat de preu. Tant per a Espanya com a nivell global, la percepció és clara. El 26% de la població global  així ho considera. Però hi ha extrems. A França és on es veu una reducció més accentuada amb un 29%, seguit per Regne Unit (27%), i Espanya (22%). Bèlgica i Itàlia consideren, per contra, que la moda ha incrementat els preus.

A què s'atribueixen les pujades?

La sensació d'encariment dels preus és generalitzada. Un 50% dels enquestats admet haver comprat productes més cars mentre que el 35% ha passat més temps a casa i, per tant, ha adquirit serveis addicionals que abans no necessitaven. El 27% també hauria afirmat que l'encariment també hauria comportat la compra de productes i serveis nous de més qualitat. 

Els espanyols comparteixen les mateixes raons per explicar aquestes pujades de preus, encara que pel que fa a la compra de productes més cars, creix la mitjana fins al 54%. De la mateixa manera que quan reconeixen haver comprat articles i serveis més cars i de més qualitat (31%). No obstant això, donen menys responsabilitat a les conseqüències i costos addicionals d'haver estat més temps a casa (30%).

A l'enquesta hi han participat 17.997 persones d'entre 18 i 74 anys de 26 països d'arreu del món.