Les morts de dos residents del centre Marinada per a persones amb discapacitat intel·lectual de Reus, del qual és titular la Generalitat, que han tingut lloc entre el 2022 i el 2023, han servit per alimentar els darrers mesos el malestar entre treballadors i familiars, que associen les situacions en què s’han produït a mancances generals que el centre ve arrossegant. Les dues morts són només dos episodis de la vida del centre que han servit per alimentar la sensació de malestar entre familiars dels interns, que volen donar impuls a una associació per tal de defensar els seus interessos, segons expliquen fonts dels familiars a ElNacional.cat.

Mentrestant també els treballadors mantenen un torcebraç judicialitzat amb la Fundació Villablanca (del Grup Pere Mata de Reus), que té la concessió del centre, per tal d’evitar canvis organitzatius que opinen que van en detriment del benestar dels usuaris del centre. Els canvis organitzatius (que es van implementar el passat 15 de gener) van ser impugnats judicialment pels treballadors perquè no va prosperar la negociació amb el centre i ara s'espera la resolució del jutge. La direcció del centre, consultada per ElNacional.cat, desvincula els incidents amb cap mancança a la residència i també nega que els canvis organitzatius que es fan hi tinguin res a veure. Els treballadors opinen que l'empresa fa els canvis organitzatius per reduir costos i tenir possibilitats de renovar la concessió el 2029, ha explicat a aquest diari l'assessor dels treballadors, José Manuel Benítez Grimaldi, de CCOO.

Dues morts controvertides

La primera de les morts que alimenta el malestar es va produir el juliol del 2022 i va provocar que el comitè d’empresa de la residència denunciés els fets davant de la Direcció de Serveis del Departament de Drets Socials. Els treballadors van denunciar en aquell moment que la mort d’un resident s’hagués pogut evitar si hi hagués hagut presència de més cuidadors en el moment dels fets.

La mort es va produir quan un grup de 18 residents (amb necessitat d’atenció generalitzada) estaven fent una activitat al jardí del centre, atesos per dos treballadors. En el moment de repartir un esmorzar, un dels usuaris es va aixecar, va agafar un entrepà i se'l va posar sencer a la boca sense que ningú el pogués aturar. Això li va provocar un quadre d’asfíxia. Els cuidadors el van intentar reanimar, però finalment va ser traslladat a l’hospital en estat de coma. Al cap de pocs dies va morir. A la denúncia que van fer arribar a la Generalitat, els treballadors assenyalen que per atendre 18 usuaris, hi hauria hagut d'haver quatre cuidadors en aquell moment, i que, en canvi, aquell dia només n’hi havia dues.

El Departament de Drets Socials va contestar la denúncia dels treballadors mesos després assegurant que els fets d’aquell dia “apunten a un accident a causa d'un moment de comportament ansiós puntual” del resident. Segons la Generalitat, no es va observar negligència per part del personal i l’actuació que es va fer va ser “l’adequada”. Qui era el director del centre en aquell moment va parlar amb la família del resident per explicar-los “els fets” i “ho va entendre”. Tot i això, la resposta de la Generalitat al comitè d’empresa, que és del març del 2023, assegura que havia detectat “mancances” en el centre. En conseqüència, es va enviar “un escrit d’advertiment” a l'empresa per tal que adoptés “les mesures correctores necessàries”.

Informes d'inspecció de la Generalitat

ElNacional.cat ha tingut accés a l’informe de la inspecció que la Generalitat va fer el 16 de setembre del 2022, després de l’incident de l’entrepà. L’informe corrobora que no es va detectar una mala praxi per part del personal, però difereix del nombre d’usuaris que hi havia en l’activitat, 17 en lloc dels 18 que figuren en la versió del comitè d’empresa. També apunta que en el moment dels fets hi havia tres persones cuidant el grup (dues treballant dins del seu torn i una tercera que havia acabat de treballar, però que encara estava al centre), en lloc de les dues que el comitè d’empresa assegura que hi havia. Tot i que la inspecció va concloure que l’actuació de la direcció envers els fets “va ser correcta”, apunta que “mancava ràtio de personal cuidador de matí el dia dels fets”.

informe novembre 2022 1
Proposta d'actuació de la inspectora a l'informe del 2022 després de l'incident de l'entrepà. Foto: El Nacional

L’informe també indicava que el personal cuidador fa altres tasques, més enllà de l’atenció directa als usuaris, tot i que el centre les declara com a hores d’atenció directa. És per això que la inspectora conclou que  “la declaració d’hores presentada pel centre mostra indicis de no ajustar-se a la realitat”. Aquesta observació en la inspecció apuntala el que fonts dels treballadors denuncien i és que el centre arrossega problemes de personal i que hi ha tasques no vinculades directament a l’atenció dels usuaris que acaben assumint els cuidadors.

Segona mort, error de medicació

La segona mort que ha fet augmentar el malestar es va produir més recentment, el setembre del 2023. Es tracta de la defunció d’una resident a qui se li va subministrar la medicació d’una altra per error. ElNacional.cat ha tingut accés a un segon informe d’inspecció on es recull la versió del centre sobre el que va passar en aquest cas. Els fets van succeir abans de les vuit del matí i en aquell moment no hi havia al centre “ni personal d’infermeria ni personal TCAI” (tècnic en cures auxiliars d’infermeria). Tot i que l’informe no acaba d’explicar què va passar concretament amb la medicació, la direcció del centre va explicar als inspectors que es va parlar amb totes les persones que en aquell moment estaven al centre i que es va concloure que “no hi havia hagut una mala praxi”. No es va prendre cap mesura disciplinària contra els treballadors. Com a mesures correctores es va decidir revisar el cas en una comissió d’errors de medicació i “promoure formació en primers auxilis a tot el personal”.

Aquests dos incidents, revisats per la inspecció de la Generalitat, alimenten el malestar entre familiars i treballadors del centre. Tant treballadors com familiars consultats opinen que les mancances estan relacionades amb el fet que l’empresa que té la concessió, la Fundació Villablanca del Grup Pere Mata, vol renovar-la el 2029 i necessita reduir costos. Una reducció que, segons denuncien, té després conseqüències nefastes en el benestar dels usuaris. Sense anar més enllà, citen el fet que el centre va decidir donar el sopar als residents a les mateixes aules on passaven el dia (quan disposa d'un menjador), lloc on en alguns casos els canvien els bolquers. L’informe d’inspecció que ha pogut consultar ElNacional.cat parla sobre aquest aspecte i apunta que caldria resoldre’l. Així mateix, també s’havia detectat en inspeccions anteriors que en el registre de medicació hi havia dies i hores en què mancava informació.

informe 2024 advertencia sancio 1
L'informe d'inspecció del gener del 2024 proposa fer un advertiment de sanció al centre. Foto: El Nacional

La direcció del centre deslliga els incidents a mancança de personal

L'actual directora del centre, Montserrat Vilella, ha assegurat en declaracions a ElNacional.cat que els canvis organitzatius que s'han implementat el gener passat "no es poden barrejar" amb fets que hagin pogut passar amb anterioritat en el centre. Sobre les dues morts, la direcció del centre considera que no es poden relacionar amb aspectes laborals del personal i ho emmarca en situacions que "malauradament" succeeixen en una residència com la Marinada, que té 74 interns considerats "població en risc" per la diversitat d'afectacions que pateixen. 

Pel que fa als canvis organitzatius, la direcció del centre ha dit en un comunicat que és un ajust que s'ha hagut de fer per "garantir la màxima presència de curadors en les hores que els usuaris estan desperts tal com marca la normativa aplicable". D'acord amb l'empresa, "es busca garantir la presència més gran en aquelles hores de més activitat al centre i fer un millor repartiment de les hores totals contractades pels tres torns de treball". El canvi ha consistit a passar de fer jornades de 8 hores els tres torns de treball, a 7 hores i 15 minuts en els torns de matí i tarda i, 9 hores i 30 minuts en el torn de nit. La mesura, segons l'empresa, garanteix tots els llocs de treball actuals, no hi haurà cap reducció de plantilla, es manté el salari i les hores treballades anuals. El centre entén que els canvis preocupin els familiars, però sosté que "en tot moment quedarà garantida l'atenció als usuaris".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!