Dignitat a les Vies ha expressat la seva desconfiança davant la posada en marxa de l’Oficina Tècnica del Pla de Rodalies, presentada aquest dijous per la Generalitat. “Ja hauria d’estar formada”, ha denunciat la portaveu de l’entitat, Anna Gómez, en declaracions als mitjans després de participar en una jornada sobre mobilitat organitzada per CCOO. Gómez ha dit que “no les tenim totes” i ha qüestionat la falta de coordinació entre Renfe i Adif, alhora que ha reclamat més transparència en la gestió. L’entitat, juntament amb altres plataformes d’usuaris, ha tornat a posar en relleu el deteriorament de la xarxa i ha advertit que el 2025 “és el pitjor any” per al servei de Rodalies. En aquest sentit, han exigit explicacions i millores urgents en accessibilitat, han carregat contra les estadístiques de puntualitat de Renfe i han reclamat la creació d’una “policia ferroviària” per garantir més seguretat a les estacions i a les línies.
En una taula rodona centrada en les reivindicacions dels usuaris del transport públic, les cinc plataformes participants han coincidit plenament en el diagnòstic de la situació. “Cal millorar, és una màxima”, han subratllat, tot reclamant solucions concretes i urgents. “Volem coses tan senzilles com que els trens vinguin a temps i arribin a l’hora”, han denunciat de manera contundent. A la trobada hi han pres part l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), l’Aliança Ibèrica pel Ferrocarril, Dignitat a les Vies, Usuaris Avant Catalunya i la Plataforma d’Usuaris i Usuàries del Transport Públic del Baix Llobregat, que han fet pinya per exigir una millora global del servei i un compromís real per part de les administracions i operadors.
Els representants dels usuaris han denunciat que en les darreres dècades la gran majoria de les inversions ferroviàries s’han destinat a l’alta velocitat, deixant en segon pla el manteniment i millora de Rodalies i, tot i celebrar que ara es vulgui revertir aquesta tendència, han advertit que es pretén “posar tot al dia de cop”, una situació que consideren inviable. “Estem molt fotuts, sobretot a Rodalies. Durant 15 anys la inversió s’ha dedicat a l’alta velocitat”, ha assenyalat Carles Garcia, vicepresident de la PTP. Segons dades d’un informe que ha citat, prop del 94% de la inversió ferroviària entre els anys noranta i el 2018 es va destinar exclusivament a l’AVE. Garcia ha comparat la situació amb “viure a casa teva i no fer cap reforma en 15 anys, i de cop voler posar-ho tot al dia”, un plantejament que ha qualificat de problemàtic si es vol garantir un servei estable i eficient.
Les entitats han alertat que la situació actual del servei està empenyent “molta gent” a abandonar el tren i a optar pel cotxe o per l’autobús, i han reclamat una planificació més acurada que permeti ampliar les connexions ferroviàries i potenciar la intermodalitat del transport públic. En aquesta mateixa línia, el president de l’Aliança Ibèrica pel Ferrocarril, Pau Noy, ha advertit que Catalunya està vivint “el pitjor any de Rodalies”. “M’agradaria que el Govern expliqués com és possible que, malgrat tot l’interès i unes inversions que són brutals, el 2025 sigui el pitjor any de Rodalies a Catalunya des que tinc memòria”, ha reblat.