El Govern ha presentat aquest matí l'Oficina Tècnica del Pla de Rodalies de Catalunya, que s'haurà de responsabilitzar del seguiment de les obres de la xarxa ferroviària i de les possibles afectacions al funcionament de la línia. Aquest és un dels punts calents que té l'executiu de Salvador Illa damunt la taula davant de les recurrents incidències que pateix la xarxa tant per les deficiències de la infraestructura com per les obres en marxa. Així mateix, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha donat a conèixer el nom de la persona que se n'haurà de fer càrrec, l'enginyer de Camins Lluís Ubalde, que actualment és el responsable de les obres de la nova estació de la Sagrera.
L'Oficina s'haurà d'encarregar del seguiment tècnic de les obres en execució a la xarxa de Rodalies, la direcció d'obres, el suport per a la preparació de nous expedients i licitacions, però també del suport per a la comunicació externa del desenvolupament de les obres. Aquesta tasca, obligarà aquest nou organisme a identificar els riscos i incompatibilitats que comportin per al bon funcionament del servei les obres en marxa, així com la interlocució amb la gestora de la infraestructura.
Lluís Ubalde
Lluís Ubalde, l'enginyer que a partir d'ara haurà d'assumir aquesta responsabilitat, comptarà amb un "equip pluridisciplinari", ha detallat la consellera, integrat per enginyers de camins, industrials i de telecomunicacions, arquitectes, topògrafs, enginyers tècnics i personal administratiu. En total, deu professionals per dirigir, segons ha destacat Paneque, una obra que abraça 1.200 quilòmetres de xarxa i on ja s'han executat actuacions per valor de 2.500 milions d'euros i s'han contractat més de 4.000 milions.
Ubalde és enginyer de camins, canals i ports per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) però té també formació en desenvolupament directiu a IESE. De la seva biografia es destaca que com a professor de la UPC i investigador del Centre d'Innovació del Transport ha participat en diferents projectes de recerca relacionats amb el ferrocarril per al Ministeri de Foment, el Banc Europeu d'Inversions i Ferrocarrils de la Generalitat, entre altres entitats. Ha treballat des del 2005 per a Adif, a través de l'empresa pública d'enginyeria INECO, en les obres de l'AVE fins a la frontera francesa. Precisament, Paneque ha responsabilitzat públicament Adif de deficiències provocades per les obres que es podien haver previst i de no tenir en compte els usuaris. Actualment, Ubalde és coordinador tècnic a les obres de l'estació intermodal de la Sagrera a Barcelona i és professor al màster de Sistemes Ferroviaris i Tracció Elèctrica de la UPC.
Minimitzar l'afectació
"Estem convençuts que la seva experiència i solvència professional són la millor garantia perquè aquest nou organisme compleixi la seva missió: dirigir i coordinar les obres del Pla amb la mirada posada en minimitzar l'afectació als usuaris i aconseguir que les inversions es tradueixin en resultats concrets", ha subratllat la consellera en presentar la nova Oficina i el seu responsable.
La presentació d'aquest nou ens, a la qual han acudit entre d'altres el president d'Adif, Luis Pedro Marco, i el Comissionat per al traspàs integral de Rodalies, Pere Macias, es fa després d'un final de l'estiu en què l'acumulació d'incidències a Rodalies ha obligat el Govern a convocar dues reunions al Palau de la Generalitat per demanar explicacions als responsables de Renfe i Adif, una de les quals va encapçalar la segona setmana de setembre el president, Salvador Illa.